A gazdasági, politikai és kulturális élet számos képviselője, vett részt Bizet Carmen című operájának szerdai, 2023. július 12-i premierjén és engedte át magát Arnaud Bernard az 1930-as és 1950-es években játszódó, magával ragadó produkciójának.
Azonban az előadás második felvonása után, a szünetben egy szupercella érte el a Szentmargitbányai Kőfejtőt is, és ezért a szervezők kénytelenek voltak félbeszakítani az előadást.
„Természetesen nagyon nehéz egy ilyen döntést meghozni, hogy félbeszakítjuk a premiert, de a hallgatóság és a szereplők biztonsága a legfontosabb számunkra. “ – nyilatkozta Daniel Serafin a Kőfejtő intendánsa
„A szünetig minden a legnagyobb rendben zajlott, szem és fültanúi lehettünk a hónapok óta zajló próbák jól megérdemelt eredményének. Az előadást még huszonhárom alkalommal fogjuk játszani. Ezért szerencsére még nyílik arra alkalom, hogy az operairodalom eme klasszikusának az új rendezését ennek a fantasztikus stábnak a produkciójában bárki megnézhesse.“ – folytatta Serafin mondanivalóját.
A spanyol polgárháború és az ötvenes évek filmstúdiója
Az egyébként a 19. században játszódó opera cselekménye a mostani rendezésben az egyik szálon a harmincas évek spanyol polgárháborújának idején zajlik. Az olasz díszlettervező, Alessandro Camera az ötvenes évek hollywoodi filmstúdióit mutatva egy másik idősíkon párhuzamos világot teremt a történet elmeséléséhez.
A szabadságimádó Carmen és a rendszerető őrmester, Don José között kibontakozó konfliktus ezáltal újabb, a kliséktől mentes kontextusba kerül. Carmen és barátai az ellenállás harcosaiként egy igazságtalan rezsim ellen küzdenek. A hollywoodi szálban időben mintegy nyolcvan évet ugrunk előre, és ebben a kontextusban a szabadság iránti vágy társadalmi jelentőségűvé válik: Carment nem „Femme-fatale”-ként, hanem a csáberejét a női emancipáció jegyében használó, az öntudatosságra törekvő nőként ábrázolják.
A cselekmény az ötvenes évek hollywoodi filmstúdiójában óriási stábbal, sok melodrámával fűszerezve, a kamerák jelenlétében zajlik. Ennek köszönhetően az elmesélő perspektívája kiszélesedik, egy-két jelenetet szimultán láthatunk. A történet elmesélésének fontos elemeivé válnak ezek az epikus törések, és segítik a nézőt abban, hogy elmerülhessen az álomgyár világban. A régi filmstúdiók csillogása újjáéled a Kőfejtő színpadán, és ezáltal a régóta jól ismert történet teljesen új kontextusba kerül.
„A jelmezek is ehhez a két idősíkhoz készültek, és óriási szerep jut a színeknek. A „való világ“ színesebb és valószínűbbnek tűnik, mint a filmbeli élet, melynek színeit a fekete-fehér árnyalatai határozzák meg, itt-ott vérvörössel kiegészítve. A Carmen új rendezéséhez különösen nagy kihívás volt olyan jelmezeket tervezni, melyeknek spanyol atmoszférát kell teremteniük, miközben a színpadon egyetlen elem sem utal Spanyolországra. “ – nyilatkozta Carla Ricotti.