Konok Tamás eddig nem kiállított munkái is láthatók

Architekturális gondolkodása mentén mutatja be a magyar geometrikus absztrakt képzőművészet egyik legismertebb alkotója, Konok Tamás életművét február 10-től a budapesti Molnár Ani Galéria.

Az Architektúra címmel meghirdetett kiállítás az absztrakció egyik szakértője, Mészáros Flóra művészettörténész kurátori koncepciója alapján valósul meg, amely a nemrégiben elhunyt, nonfiguratív alkotót nemzetközi rangjának megfelelően és architekturális gondolkodása mentén tárgyalja. Az életmű kulcsarabjai és eddig még nem kiállított alkotások egyszerre reprezentálják Konok Tamás munkásságát – közölte kedden a Molnár Ani Galéria.

„Konokot számtalanszor tévesen konstruktivista alkotónak, vagy konkrét művésznek tekintik. Számára azonban nem a geometria önmagában való tisztelete, vagy a képen belüli konstrukció kérdése volt a fontos. Ars poeticája nemcsak a világ felépítése iránti vágy megélése, és közvetítése, de annak megértetése is, hogy maga a festészet, maga a hagyományos táblakép miként építkezik. Konok apai öröksége, az építész-szemlélet nem is a szerkezetiség kiemelésében, hanem a világban felbukkanó emberi, térbeli, tárgyi, stb. kölcsönhatások, építkezések, viszonyrendszerek képire átültetett architekturális közlésében jelent meg. A non-figuratív formanyelv egyes ágainak kiválasztása (például konstruktív képalkotás, vagy organikus absztrakció) lényegében csak eszközök egy adott dolog operációjának analizálásához.

A kiállítás ezeket az eltérő architekturális játékokat, egy-egy kulcskérdés/ ikonikus művén keresztül a teljes életművet felölelve prezentálja. Emellett a tárlat Konok művészetének unikalitását és a nemzetközi színtérrel való egyenrangúságát is illusztrálja. A tárlat körülbelül két tucat műalkotáson keresztül mutatja be Konok változatos technikai skáláját, sőt a látogató számos eddig ismeretlen művet is felfedezhet.”

Dr. Mészáros Flóra

Konok Tamás az 1960-as években emigrált Párizsba, ahol a figuratív megközelítésről váltott az absztrakcióra. Egy évtizeddel később Svájcba települt, ahol szerkezetcentrikus szemlélete is otthonra lelt, a párizsihoz képest racionálisabb, a „geometrikus ösvényeket preferáló” területen találta meg kézjegyét.

A svájci példákhoz hasonlóan letisztult, geometrikus elveket közvetített, miközben munkáinál a francia absztrakció hatása, így a metafizikus töltet, a lírai, finomabb hangvétel mindig tetten érhető maradt.

Konok Tamás a rendszerváltás utáni hazatérésekor bátran vállalta és tovább érlelte ezt a sajátos nyelvezetet, ugyanakkor saját megfogalmazása szerint továbbra is egy egyre konstruáltabb világ irányába haladt.

A rövidesen nyíló kiállításban nemcsak ezek a nemzetközi vonások és a markáns konoki stíluselemek fedezhetők fel, hanem a kurátori koncepció alapján megvalósulhat a Konok által vizsgált fő problematika (architektúra) egyértelmű megvilágítása, egy pontosabb életmű-meghatározás, valamint a művész és alkotásainak egyértelműbb elhelyezése a nemzetközi absztrakt skálán.

A Molnár Ani Galéria körülbelül két tucat műalkotáson keresztül mutatja be Konok változatos technikai skáláját, miközben a látogató számos eddig ismeretlen művet is felfedezhet az április 15-ig látogatható kiállításban.

Megosztás: