+ Színház

A Katona József Színház energiatakarékos üzemmódban indul

Katona József Színház

2022. augusztus 22-én került sor a budapesti Katona József Színház jubileumi, 40. évadnyitó társulati ülésére

Borús ünnep, merész irányok és arculatfrissítés – elstartolt a Katona József Színház 40. évada

2022. augusztus 22-én került sor a budapesti Katona József Színház jubileumi, 40. évadnyitó társulati ülésére és megtartották az első bemutatók olvasópróbáit is. /évadnyitó fotók: Horváth Máté/

A társulati ülés elején néma felállással emlékeztek nyáron elhunyt kollégájukra, barátjukra Méreg Marianna varrodavezetőre. Fejet hajtottak továbbá Peter Brook, minden idők egyik legnagyobb hatású színházcsinálójának emléke előtt is.

Máté Gábor igazgató elmondta: „Idén lesz negyven éve, hogy Zsámbéki Gábor Csehov: A manó című darabját már az önálló Katona színpadára állította. Büszkék vagyunk rá, hogy a Székely Gábor és Zsámbéki Gábor által alapított műhelyet négy évtized elteltével is az ország vezető művészszínházaként tartják számon. Külön öröm, hogy az alapítók közül mai napig társulatunk tagja Bán János, Bodnár Erika, Máthé Erzsi, Szacsvay László, Szirtes Ági, Ujlaki Dénes és Zsámbéki Gábor!

Hiába azonban az ünnepi 40. évad, természetesen a Katonát sem kerülik el a gazdasági nehézségek, a brutális rezsinövekedés. Mivel a színház erre többlettámogatást nem kap, a forrást magunknak kell kigazdálkodni. Igyekszünk ezt úgy megtenni, hogy bemutatót, előadást ne kelljen elhagyni, és minden játszóhelyen a terveknek megfelelően folyhasson a munka. A költségek optimalizálásának érdekében az épület hűtését, fűtését visszafogjuk és folyamatosan vizsgáljuk, hogy miként csökkenthető az energiafelhasználás a színház működése során. Az biztos, hogy a próbákat szinte a bemutatóig munkafényben kell majd megtartani, illetve ahol lehet, mindenkit kérünk a lehető legtakarékosabb energiafelhasználásra. Mindezeken túl elmondható, hogy a mögöttünk álló időszak sem könnyítette meg a hazai kulturális szereplők életét. A járvány, a szomszédunkban zajló háború, a gazdasági, környezeti válság közepette sajnos sokszor idézőjelbe kerülhetett a színház szerepe. Mi ugyanakkor hiszünk benne, hogy a színház az ilyen, kihívásokkal teli időben sem veszít társadalmi jelentőségéből.

Bár a fentiekből is kiderül, hogy a jelenlegi helyzet nem kedvez a felhőtlen ünneplésnek, szerény eszközökkel mégis szeretnénk különlegessé tenni ezt az évadot. Ennek jegyében kértük fel Nádasdy Ádám Déry Tibor-díjas költőt, műfordítót, hogy saját személyes élményei alapján próbálja meg összefoglalni elmúlt négy évtizedünket és az előttünk álló szezon bemutatóiról is ejtsen néhány szót. Az így született írás vezeti fel a 2022/2023-as évadkönyvet, amely augusztus végétől található meg Közönségszolgálati Irodánkban. Az évfordulóhoz kapcsolódik az ún. Sufni-projekt is. A mentorprogramot, amelyre 30 évnél fiatalabbak előadástervekkel jelentkezhettek, Zsámbéki Gábor vezeti. Idén a két győztes pályázó, Bagossy Júlia író, rendező és Dohy Balázs dramaturg, rendező dolgozhat a társulattal a Sufniban.

Tervezett bemutatóinkkal igyekszünk a minket foglalkoztató, aktuális kérdések minél szélesebb spektrumát beemelni a színházi térbe. Szeretnénk továbbvinni a már tavaly megkezdett merész, olykor különleges formákkal is kísérletező irányt.” – tette hozzá az igazgató.

A színház a jubileumra készülve tavasszal elindította bő évtizede használt logójának és arculatának megújítási folyamatát. A színekre, fotókra a korábbinál nagyobb hangsúlyt helyező arculatfrissítés során az elkövetkező hetekben fokozatosan újulnak meg a színház nyomtatott kiadványai, online felületei és média megjelenései. A társulat tagjairól Dömölky Dániel új portrésorozatot is készített, amelyben visszaköszönnek a Katona új vizuális identitását jelentő színek, a piros, a kék, a sárga és ezek kísérőszínei. A portrék kreatív koncepcióját Horváth Máté marketingvezető és Wiegandt Júlia adminisztratív igazgató jegyzi, a stylingért Somogyvári Edit felelt. Az arculattervezési pályázat első helyezettje Barta Vica lett, aki a MOME média design szakán végzett, második pedig a kolozsvári székhelyű, nemzetközi projektekben is részt vevő ügynökség, a Bold Branding Studio.

Mint azt már évad végén bejelentették, Béres Bence és Mentes Júlia csatlakozik a társulathoz.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top