Az utak Magyarországon nincsenek a legjobb állapotban. Számtalan útfolytonossági hibát, azaz kátyút lehet találni az ország bármely pontján utazva, ami rengeteg kellemetlenséget tud okozni az autósoknak.
Amennyiben a futómű meghibásodása alátámasztható módon ezekből ered, akkor tudjuk érvényesíteni a költségeinket a közútkezelővel szemben. Ezenfelül a biztosítás is nagy segítség lehet, feltéve, hogy van erre vonatkozó kiegészítő belefoglalva.
Mit is jelent pontosan a kátyú?
Erre a kifejezésre tulajdonképpen jogszabályi meghatározás is van, ami azt mondja, hogy a kátyú nem más, mint legalább 4 cm mély és legfeljebb 20 négyzetméteres kiterjedésű útfolytonossági hiba, amit a forgalmi terhelés vagy a környezeti hatások okoznak. A magyar közutaknak 54%-a esik rossz minőségű besorolás alá, ami főként a kátyúknak, töréseknek, gyűrődéseknek köszönhető.
Neked van már stratégiád kátyúkár ellen? Ha még nem tetted meg, köss online gépjármű biztosítást, hogy biztosan ne érhessenek kellemetlen kiadások az utazások miatt!
Mi a teendő, ha bekövetkezett a baj?
Az emberek többsége próbálja folyamatosan figyelni az úttestet is, hogy mindenképpen el tudja kerülni a kátyúkat, de sajnos sok esetben előfordul, hogy nem járnak sikerrel. Egy kis szerencsével nem történik nagyobb baj, de ha komolyabb úthibával találkozunk, akkor akár tengelytörést vagy egyéb, nehezen orvosolható kárt is szenvedhetünk.
Amennyiben így alakul, és szeretnéd, hogy ne neked kelljen a teljes javíttatást állnod, hanem kárrendezésért folyamodnál a közlekedési hatóságokhoz, akkor nagyon fontos a részletes fotódokumentáció. Mindenképpen több képed legyen az autóról, a keletkezett problémáról/problémákról, lehetőleg ne csak egy szögből. Ezenkívül fontos, hogy a gond okozóját, a kátyút ne csak önmagában fotózd, hanem lehetőleg egy mérőszalag mellet, hogy látható legyen annak a területe és a mélysége is. Abban az esetben, ha nincs nálad mérésre alkalmas eszköz, inkább tegyél valamilyen használati tárgyat a kátyúba, hogy a fotók alapján becsülhető legyen a kátyú mérete.
Érdemes-e kátyúkárra biztosítást kötni?
Ezt mindenkinek magának kell mérlegelnie, de jobb, ha számolsz azzal, hogy Magyarországon az utaknak csupán 10%-a kapott jó minősítést, 54%-a pedig rossz besorolás alá esett. Ez azt jelenti, hogy 17.000 km-es szakaszon találkozhatsz sok hibával tűzdelt útburkolattal. A forgalom ugyan folyamatosan koptatja és roncsolja az utak szerkezetét, de a környezet erői is nagy károkat okoznak rendszeresen. Kiemelkedő ilyen szempontból az őszi-téli időszak, amikor is a nagyobb mennyiségű lezúduló eső, valamint a talaj menti fagyok is kikezdik az amúgy is nagy terhelésnek kitett útszakaszokat.
Amennyiben rendszeresen jársz olyan helyeken, ahol rossz az utak minősége, érdemes tehát megfontolni a kátyúkár biztosítását is.