Tökéletes állapotban került elő Yves Tanguy (1900-1955) francia szürrealista festő Fraude au Jardin (Csalás a kertben) című mesterműve, amelyet 1930-ban egy fasiszta támadásban rongáltak meg, és amelyről azt hitték, hogy végleg elveszett.
Két szélsőjobboldali csoport, a Ligue des Patriotes és az Antiszemita Liga tagjai 1930. december 3-án támadtak a Montmartre negyedben lévő, frissen felújított Studio 28-ra, ahol avantgárd festményeket, valamint Salvador Dalí és Luis Bunuel L’Âge d’Or (Aranykor) című antiklerikális filmjét mutatták be. A vandálok késsel estek a festményeknek, köztük Tanguy futurisztikus tájképének is. Az alkotást később tátongó „sebekkel” és hasadásokkal fotózták le – idézte fel a kép történetét a The Observer című brit lap.
Dalí, Man Ray és Joan Miró alkotásai is megsérültek. Salvador Dalí Láthatatlan alvó nő, ló, oroszlán című képe túlélte a támadást, jelenleg a párizsi Pompidou Központban látható. Az 1930-ban készült Fraude au Jardinről azt hitték, megsemmisült vagy elveszett.
Mint Jennifer Mass amerikai szakértő a The Observernek elmondta, jelenlegi tulajdonosa 1985-ben, egy aukción szerezte meg a 92-szer 73 centiméteres képet.
„Azt gondolta, ez lehet az eredeti, megrongált festmény. Az emberek nem hittek neki, mert tökéletes állapotban volt”
– jegyezte meg a szakértő, hozzátéve, ők is úgy gondolták először, hogy ez nem lehet ugyanaz a kép.
„A laboratóriumban röntgen- és ultraibolya-sugarak segítségével vizsgáltuk és pigmentelemzést is végeztünk, és végül arra jutottunk, hogy valóban ez a helyreállított, eredeti kép”
– fejtette ki Mass. A tesztek igazolták az egykori sérüléseket is.