Május 6-án, csütörtökön 19.30 órai kezdettel a Nemzeti Filharmonikusok két élő közvetítést is műsorára tűz.
A Müpa Home élő közvetítésén keresztül nézhető a Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenye, Karen Kamensek vezényletével. Elhangzik Debussy: Kis szvitje (Henri Büsser hangszerelése), Rodrigo: Aranjuez concertoja, Csáki András gitárművész tolmácsolásában, valamint Bizet: C-dúr szimfóniája.
Három mű, három varázslat – és mind különböző! A francia impresszionista zeneszerző Kis szvitje gáláns múltidézés, a spanyol komponista gitárversenye egzotikus ibér tájakra invitál, a Carmen majdani szerzőjének kamasz fejjel, rövid idő alatt megírt szimfóniája a gátlástalanul felszabadult hangpróbálgatás, a fiatalos önfeledtség világába repít, ellenállhatatlan természeteséggel. A népszerű magyar gitárművész és a jeles amerikai karmester együttműködése kivételes élményt ígér.
Claude Debussy eredetileg négykezes zongoradarabként komponálta meg Kis szvitjét, amelynek négy álmodó hangulatú tételében a letűnt idők szépségei közt kalandozó képzelet játéka teremt olyan apró jeleneteket, mint a Csónakon, a Felvonulás, a Menüett és a Balett. A diftéria következtében háromévesen megvakult Joaquín Rodrigo virtuóz zongorista volt, mégis úgy vonult be a zenetörténetbe, mint a gitár meghonosítója a klasszikus repertoárban.
Amikor 1939-ban megírta saroktételeiben temperamentumos, középső tételében melankolikus Aranjuezi concertóját, nem sejtette, hogy a 20. század egyik legnagyobb komolyzenei slágerét alkotja meg. A zeneszerzésnövendék Georges Bizet tizenhét évesen, egy hónap alatt virtuózan lefirkantott szimfóniája nemcsak tanára, Gounod zenéjére emlékeztet, de hemzseg a Haydn-, Mozart-, Beethoven-, Rossini-, Schumann-, Mendelssohn-emlékektől. Mégis bájos, üde és ellenállhatatlan.
Csáki András az egyik legkiválóbb magyar gitáros, világjáró szólista, a Zeneakadémia tanára. Karen Kamensek , aki már a Metropolitanben is bemutatkozott, sikeres koncert- és operakarmester, aki számos mű megszólaltatásakor működött együtt Philip Glass-szal.
Az előadás megtekinthető a Müpa Budapest honlapján és YouTube-csatornáján.
Karen Kamensek videó üzenete:
https://drive.google.com/file/d/1n79pHWYU-3b0GQwxqLsKOc-opFwmy7RG/view?usp=sharing
Ugyanezen a napon, május 6-án, este fél 8-kor látható a Nemzeti Énekkar a Pesti Vígadóból közvetített hangversenye, amely a „Remény és megváltás” címet kapta. Az est során két Gabriel Fauré művet és egy Kovács Zoltán darabot hallhatunk.
Gabriel Fauré, a 19-20. század fordulóján élt egyik legnagyobb hatású francia zeneszerző két remekműve keretezi hosszabb kényszerpihenő utáni első koncertünket. Fauré elmélyült, visszafogott, mondhatni szemérmes komponista volt. Gyerekkoráról, világképéről sokat elmond időskori visszaemlékezése: „… az egyetlen dolog, amire igazán világosan emlékszem, az a harmónium volt abban a kis kápolnában….” Zenéje többnyire nélkülözi a drámaiságot. Egyik legjelentősebb opusa, a hangversenyen elhangzó Requiem középpontjában is a megbékélés, a megnyugvás gondolata áll.
Nagyszerűen rímel a két Fauré-alkotásra a közöttük felcsendülő kortárs kórusmű, a Kovács Zoltán által Balassi Bálint szövegére komponált Adj már csendességet. A kompozíció a cappella formája a hangversenyen ősbemutatóként hangzik el.
Közreműködnek: Bizják Dóra (zongora), Tabajdi Ádám (orgona), Széll Cecília (szoprán), Mokán László (bariton) és a Nemzeti Énekkar
Vezényel: Somos Csaba
A hangverseny díjmentesen megtekinthető a www.filharmonikusok.hu valamint a Facebook csatornákon.