Rembrandt műterméből származik, és valószínűleg maga a mester festette azt a kisméretű, szakállas férfiportrét, amelyet korábban hamisítványnak tartottak és egy oxfordi múzeum raktárába száműztek.
A The Guardian vasárnapi beszámolója szerint az oxfordi Ashmolean Múzeum a héten állítja ki az 1630 körül készült Szakállas férfiportré című festményt.
A szomorú, idős férfit ábrázoló portréról 1981-ben állapították meg a Rembrandt-műveket hitelesítő szakértők, hogy nem a művész festette. An Van Camp, az Ashmolean észak-európai művészeti kurátora felidézte, hogy a kérdésben döntő Rembrandt Research Project szakértői úgy vélték, feltehetően egy Rembrandt stílusát másoló festőtől származik a kép, és még csak nem is Rembrandt életében készült, hanem valamikor a 17. század végén.
Az ítéletet követően a múzeum raktárába került a festmény. Van Camp azonban, aki 2015 óta dolgozik a múzeumban, felfigyelt a műre, „amit mindenki hamisítványnak könyvelt el, és amiről senki sem akart beszélni”. Nem hagyta nyugodni a gondolat, hogy mégsem hamisítvány a portré.
„Rembrandt éppen így dolgozott. Ilyen kis fejtanulmányokat festett elkeseredett, melankolikus, elgondolkodó tekintetű idős emberekről. Tipikusan az, amit 1630 táján Leidenben csinált”
– hangsúlyozta.
Peter Klein, a világ egyik vezető dendrokronológusa elemezte a festmény fatábláját, és megállapította, hogy az abból a fából származott, amire Rembrandt 1630-ban a Sziklához láncolt Androméda című képét festette.
Klein elmondta, hogy a fatábla egy tölgyfából készült, amit 1618 és 1628 között vágtak ki a Baltikumban.
Van Camp leszögezte, hogy a kutatások szerint a fatábla, amire a szakállas férfi portréja készült Rembrandt műterméből származik. További kutatásokkal pedig azt is szeretnék bizonyítani, hogy maga a mester festette a képet.
Az Ashmolean múzeum Ifjú Rembrandt című kiállítása augusztus 10-én nyílt ki ismét a pandémia miatti szünet után. A járvány miatt halasztódott a kisméretű portré bemutatása, ami végül szerdától tekinthető meg a tárlaton.