Egy eddig ismeretlen, látványos tapéta került elő az Iparművészeti Múzeum egykori igazgatói lakrészének folyosóján; a múzeum Üllői úti főépületéből való kiköltözés utolsó szakaszában a beépített műtárgyak szakszerű leválasztását végezik el a szakértők – hangzott el a pénteki budapesti sajtóbejáráson.
Az egykori igazgatói folyosót díszítő faburkolat eltávolításakor előkerült tapéta feltárása, hátterének a kutatása jelenleg még folyamatban van.
Az Iparművészeti Múzeum Üllői úti főépülete a tervezett átfogó rekonstrukció miatt 2017-ben zárt be. Az épületet mára teljesen kiürítették, a műtárgyakat elszállították, a beépített műtárgyak bontása van még folyamatban – hangsúlyozta Cselovszki Zoltán, a múzeum megbízott főigazgatója a pénteki sajtóbejáráson.
Mint mondta, bárhol nyúlnak hozzá az épülethez, a beépített műtárgyak mögött újabbak kerülnek elő. Így került elő egy eddig ismeretlen fali burkolat akkor, amikor az egykori igazgatói lakrész folyosójának falát díszítő Pávakert-tapétát választották le.
A Pávakert-tapéta mintáját Walter Crane, a századforduló neves angol művésze tervezte 1889-ben és ugyanabban az évben tervével aranyérmet nyert a párizsi világkiállításon.
Szabó Tamás Sándor restaurátorművész elmondta, hogy az egykori igazgatói lakrész falára Radisics Jenő igazgató idejében (1896-1917) felragasztott Pávakert-műtárgytapéta leválasztását az alkotás védelme érdekében a fal egy részével együtt távolítják el.
Rizmajer Róbert kőszobrász restaurátor arról beszélt, hogy a lebontást követően kalodákba helyezik a tapéta elemeit a biztonságos szállítás érdekében.
Darabos Edit, a múzeum főrestaurátora elmondta, hogy a Pávakert-tapéta alatt a szakemberek számára is eddig ismeretlen, feltehetően ugyancsak Walter Crane által tervezett fali burkolat került elő. Az angol művész számos tapétatervet készített, 1900-ban önálló kiállításon mutatkozott be Budapesten, az Iparművészeti Múzeum gyűjteményébe inkább a könyvillusztrációi kerültek.
Elmondta, hogy a nemrég előkerült fali burkolat csaknem azonos korú lehet a Pávakert-tapétával, de attól kivitelezésében és technikájában is különbözik. Pillangók is láthatók rajta, gépi kivitelezéssel készült, historizáló stílusban, de további kutatásokra van még szükség – hangsúlyozta a főrestaurátor.