Discovering Museums, azaz Felfedező múzeumok – Digitális múzeumi tartalmak az oktatásért címmel szervez nemzetközi múzeumi konferenciát április 29-én a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ (SZNM MOKK) Szentendrén, a Skanzenben.
A neves külföldi és hazai előadókat felvonultató konferencián oktatási segédanyagokról lesz szó, mégpedig a muzeális intézmények digitalizált gyűjteményeit felhasználó oktatási segédanyagokkal kapcsolatos nemzetközi és hazai jó gyakorlatokat, illetve módszertant lehet első kézből megismerni.
A kiterjesztett múzeumi valóságnak illetve az innovatív digitális segédanyagoknak köszönhetően a pedagógusok és a diákok a muzeális tartalmakat a múzeumi és az iskolai környezetben egyaránt kreatív módon, aktív résztvevőként tudják felhasználni, a múzeumi gyűjtemények az eddiginél nagyobb hatásfokkal válnak hozzáférhetővé és feldolgozhatóvá.
A Felfedező múzeumok konferencián Kassai Hajnal, az EMMI Múzeumi Főosztály főosztályvezetőjének megnyitóbeszédét és a házigazda Szabadtéri Néprajzi Múzeum főigazgatójának, dr. Cseri Miklósnak a köszöntőjét a plenáris szekció izgalmas előadásai követik.
Az előadók között lesz Naomi Chapman, a Cambridge-i Egyetemhez tartozó Scott Polar Kutatóintézet Sarkvidéki Múzeumának (Scott Polar Research Institute, Polar Museum Education and Outreach) munkatársa. 2016-ban öt iskola 43 pedagógusának körében végzett kutatásának eredményeiről fog beszámolni. Előadásában kitér a digitális technológia iskolákban történő mindennapi használatára és arra, hogy ehhez miként tudnak kapcsolódni a múzeumok. Arról is beszélni fog, hogy valójában mire is lenne szüksége a pedagógusoknak a digitális múzeumi tartalmakból, illetve milyen tényezők akadályozhatják a hozzáférést a múzeumi tartalmakhoz.
A párizsi múzeumok egyik zászlóshajójától, az afrikai, ázsiai, óceániai és amerikai bennszülött kultúrákat bemutató, Jacques Chirac francia elnök által 2006-ban alapított párizsi Musée du quai Branly-tól Peggy Derder tart előadást „Digitális tartalmak az etnográfiai múzeumokban” címmel.
A londoni Natural History Museum munkatársa is az előadók között lesz. Ebben az intézményben a digitális múzeumi segédanyagoknak igen széles palettája áll a pedagógusok és a diákok rendelkezésére, melyeket nem csak a múzeumi látogatások során, hanem azokat megelőzően illetve követően, sőt a foglalkozások helyett is használni lehet.
A hazai múzeumi szakemberek képviseletében Sóki Diána, a Petőfi Irodalmi Múzeum múzeumpedagógusa, a MOKK budapesti múzeumi koordinátora pedig Jókai Mór Az aranyember című regényéhez kapcsolódó, tanároknak szóló digitális útmutatóról ad elő.
A délutáni workshopok során lehetőség lesz arra is, hogy az érdeklődők elsajátítsák a múzeumi gyűjteményekre alapuló digitális oktatási segédanyagok fejlesztésének módszertanát.
A konferencia angol nyelven folyik, a szervezők szinkrontolmácsolást valamennyi program során biztosítanak.
A konferencia részletes programja az alábbi linken olvasható:
http://mokk.skanzen.hu/felfedezo-muzeumok-nemzetkozi-muzeumi-konferencia.html
A szakmai eseményen, melyre elsősorban múzeumpedagógusok, pedagógusok, közművelődési szakemberek, valamint múzeumi ismeretátadási szakemberek és vezetők várnak, előzetes regisztrációval ingyenes a részvétel. Regisztrálni 2019. április 24-én 16 óráig lehet az alábbi linken keresztül elérhető felületen:
A férőhelyek száma korlátozott, így a regisztráció a határidő lejárta előtt is lezárulhat. A szervezők fenntartják a jogot, hogy a beérkezett regisztrációkat rangsorolják.
*
A nemzetközi konferenciára a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú európai uniós projekt keretében kerül sor. A projekt kétmilliárd forint európai uniós forrásból valósul meg 2017. február 1. és 2020. január 31. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár konzorciumi együttműködésében. A projekt megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.