+ művészet & politika

Összeállították a művészeti színtér legbefolyásosabb szereplőinek rangsorát

Rangsora összeállításának 17 éve alatt idén először választott be mozgalmat a világ művészeti színterének legbefolyásosabb személyiségei közé az Art Review, a tekintélyes brit művészeti folyóirat ítészei rögtön a százas lista harmadik helyére rangsorolták a szexuális erőszak és zaklatás ellen küzdő MeToo mozgalmat.

A helyezés jól tükrözi azokat a szalagcímeket, amelyek az elmúlt 12 hónapban Harvey Weinstein filmmogul szexuális zaklatási botrányának kirobbanása után a sajtóban megjelentek.

„Nem tudom, hogy a szexuális zaklatási vádak miatt lemondásra kényszerült emberek száma, vagy a cselekedeteikért középpontba kerültek miatt, de a MeToo mozgalomnak pontosan kivehető hatása volt arra, hogyan gondolkozik a művészeti szcéna magáról és hogyan viselkedik”

– idézte J.J. Charlesworth vezető szerkesztőt az Art Newspaper folyóirat honlapja.

A mozgalom kiállítások özönét indította el a galériákban és múzeumokban, több helyezte középpontba a női képzőművészeket.

„Ez sokkal inkább arról a hatásról szól, amelyet a MeToo mozgalom vagy a jelenség gyakorolt, és arról, hogyan reagáltak az intézmények a kritikákra és a perspektívákra”

– tette hozzá Charlesworth.

Idén a Power 100 lista élén David Zwirner New York-i műkereskedő áll.

„Szeretnénk emlékeztetni mindenkit arra, hogy megpróbáltunk egy olyan listával előállni, amely magát a hatalmat tükrözi… A rideg valóság az, hogy ez egy gazdag európai származású amerikai férfi”

– magyarázta a szerkesztő.

Zirner elsőségét magyarázza pénzügyi forgalmának eredménye, valamint kiállítótereinek globális növekedése és az általa képviselt világszínvonalú művészek, köztük Kerry James Marshall kortárs amerikai festő.

Az ítészek utóbbit minősítették a legbefolyásosabb kortárs művésznek és helyezték a lista második helyére. Marshall a tavaly lista 68. helyéről ugrott ekkorát, köszönhetően egy 1997-es festménye rekordárú eladásának. A Past Times című művet Sean Combs vette meg 21,1 millió dollárért, ami a legnagyobb összeg, amelyet valaha fizettek élő afro-amerikai művész alkotásért.

A lista negyedik helyén Hito Steyerl német filmkészítő van, őt követi Aj Vej-Vej kínai képzőművész, Ivan és Manuela Wirth galériatulajdonosok és Hans Ulrich Obrist, a londoni Serpentine galériák művészeti igazgatója. Az első tíz között van továbbá, Thelma Golden, a harlemi Stúdió Múzeum vezetője, Eyal Weizman építész és Fred Moten amerikai költő.

A Power 100-et egy 30 tagú anonim zsűri állítja össze.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top