Immár harmadik alkalommal, ezúttal Az Édenkert nyomában címmel rendezték meg Szentendrén az Art Capital elnevezésű képzőművészeti fesztivált, amelynek kiállításai szeptember elején zártak. Huszonhat olyan tárlat várta a Duna-parti kisvárosban a látogatókat, amelynek a témája a modern ember természethez való viszonya, az elveszett Paradicsom utáni vágy: a kert ideája volt.
Az Art Capitalon sok más mellett találkozhatott a közönség a nemzetközi képzőművészet egyik legfontosabb fiatal alkotójaként számon tartott Mohau Modisakeng (1986) Átkelő című projektjével, amely ezt megelőzően a Velencei Biennále dél-afrikai pavilonjában aratott zajos sikert, hamarosan pedig Londonban látható. A fluxus művészet doyenjének számító Yoko Ono (1933) szintén önálló tárlattal volt jelen Szentendrén. A Kmetty Múzeum előtt felállított kívánságfájára számos látogató felakasztott egy-egy cédulát a vágyaival. Ezek hamarosan az Izlandon lévő gyűjtőhelyre kerülnek: a rendező Ferenczy Múzeumi Centrum mintegy tizenötezer darab cédulát juttat el az Imagine Peace Towerbe.
Önálló projekttel vett részt az Art Capitalon a legismertebb macedón szobrászművész, Zarko Baseski (1957), a szkopjei egyetem tanszékvezető professzora. A legfiatalabb korosztályt képviselte a román Ionel Mihai (1992), aki a Stabil című kiállításával mutatkozott be Magyarországon. Olyan világsztárok műveivel is lehetett ezen a nyáron találkozni Szentendrén, mint például Daniel Richter, Neo Rauch vagy Daniel Spoerri. A többszáz kiállító közül ezúttal különösen sokan érkeztek Svájcból, Németországból, Franciaországból, Lengyelországból, Hollandiából és Romániából.
A magyar szcéna számos meghatározó alkotója jelentkezett önálló kiállítási projekttel – köztük Berszán Zsolt, Németh Ágnes, Imre Mariann, Mátrai Erik, iski Kocsis Tibor. Ezúttal is jónéhány szentendrei alkotó szerepelt az Art Capitalon – köztük Baksai József, Nagy Barbara, Tóth Eszter. A félévszázados jubileumát ünneplő Szentendrei Szabadtéri Tárlat előtt tisztelgő Art ante portas című alkalmi tárlaton pedig csaknem félszáz, a városhoz kötődő művész vett részt.
Bár a szentendrei tárlatok bezártak, az Art Capital egyik korábbi művét a rendezők újra kiállítják, ám ezúttal egy másik Duna-menti városban: Bécsben. Ahogyan tavaly a 2016-os fesztivál egyik köztéri alkotását, Vincze Ottó River-pool című, eredetileg a Dunára készült vízi installációját vitte el a magyar múzeum (a biennále idején) Velencébe, ezúttal egy 2017-ben kiállított művet, Szabó Ottó (Robotto) Eltévedt űrhajós című köztéri szobrát mutatják be külföldön. Az ikonikussá vált munka szeptember 22-től egy hónapon át népszerűsíti a kortárs magyar képzőművészetet a bécsi Sigmund Freud parkban.
A huszonhat kiállítás mellett több mint száz kísérőprogram várta a közönséget – jelentős érdeklődés mellett. Az együttes látogatók száma – a képzőművészeti fesztivál történetében első alkalommal – meghaladta a hatvanezret.