Bezárt az Édenkert, idén 60 ezren látták

Immár harmadik alkalommal, ezúttal Az Édenkert nyomában címmel rendezték meg Szentendrén az Art Capital elnevezésű képzőművészeti fesztivált, amelynek kiállításai szeptember elején zártak. Huszonhat olyan tárlat várta a Duna-parti kisvárosban a látogatókat, amelynek a témája a modern ember természethez való viszonya, az elveszett Paradicsom utáni vágy: a kert ideája volt.

Az Art Capitalon sok más mellett találkozhatott a közönség a nemzetközi képzőművészet egyik legfontosabb fiatal alkotójaként számon tartott Mohau Modisakeng (1986) Átkelő című projektjével, amely ezt megelőzően a Velencei Biennále dél-afrikai pavilonjában aratott zajos sikert, hamarosan pedig Londonban látható. A fluxus művészet doyenjének számító Yoko Ono (1933) szintén önálló tárlattal volt jelen Szentendrén. A Kmetty Múzeum előtt felállított kívánságfájára számos látogató felakasztott egy-egy cédulát a vágyaival. Ezek hamarosan az Izlandon lévő gyűjtőhelyre kerülnek: a rendező Ferenczy Múzeumi Centrum mintegy tizenötezer darab cédulát juttat el az Imagine Peace Towerbe.

A kívánságfa

Önálló projekttel vett részt az Art Capitalon a legismertebb macedón szobrászművész, Zarko Baseski (1957), a szkopjei egyetem tanszékvezető professzora. A legfiatalabb korosztályt képviselte a román Ionel Mihai (1992), aki a Stabil című kiállításával mutatkozott be Magyarországon. Olyan világsztárok műveivel is lehetett ezen a nyáron találkozni Szentendrén, mint például Daniel Richter, Neo Rauch vagy Daniel Spoerri. A többszáz kiállító közül ezúttal különösen sokan érkeztek Svájcból, Németországból, Franciaországból, Lengyelországból, Hollandiából és Romániából.

A magyar szcéna számos meghatározó alkotója jelentkezett önálló kiállítási projekttel – köztük Berszán Zsolt, Németh Ágnes, Imre Mariann, Mátrai Erik, iski Kocsis Tibor. Ezúttal is jónéhány szentendrei alkotó szerepelt az Art Capitalon – köztük Baksai József, Nagy Barbara, Tóth Eszter. A félévszázados jubileumát ünneplő Szentendrei Szabadtéri Tárlat előtt tisztelgő Art ante portas című alkalmi tárlaton pedig csaknem félszáz, a városhoz kötődő művész vett részt.

Bár a szentendrei tárlatok bezártak, az Art Capital egyik korábbi művét a rendezők újra kiállítják, ám ezúttal egy másik Duna-menti városban: Bécsben. Ahogyan tavaly a 2016-os fesztivál egyik köztéri alkotását, Vincze Ottó River-pool című, eredetileg a Dunára készült vízi installációját vitte el a magyar múzeum (a biennále idején) Velencébe, ezúttal egy 2017-ben kiállított művet, Szabó Ottó (Robotto) Eltévedt űrhajós című köztéri szobrát mutatják be külföldön. Az ikonikussá vált munka szeptember 22-től egy hónapon át népszerűsíti a kortárs magyar képzőművészetet a bécsi Sigmund Freud parkban.

A huszonhat kiállítás mellett több mint száz kísérőprogram várta a közönséget – jelentős érdeklődés mellett. Az együttes látogatók száma – a képzőművészeti fesztivál történetében első alkalommal – meghaladta a hatvanezret.

Megosztás: