Így táncolt Picasso a házassága felé

Picasso és a tánc címmel nyílt kiállítás a párizsi Garnier Operában, ahol a spanyol festőművésznek mintegy 130 alkotása, dokumentuma, fotója, általa tervezett jelmezek és balettelőadások díszletelemei láthatók.

A szeptember 16-ig látogatható tárlatra az operaház saját gyűjteményéből és a francia nemzeti könyvtárból (BNF) érkeztek a kiállított művek.

„A kiállítás két fő témája a Picasso műveiben megjelenített tánc, illetve a balettelőadásokkal kapcsolatos munkái”

– mondta Bérenger Hainaut, a BNF zenei osztályának munkatársa, a kiállítás egyik kurátora.

Pablo Picasso 1916-tól dolgozott együtt a Szergej Pavlovics Gyagilev által alapított Orosz Balettel, amelynek hat előadásához tervezett díszletet és jelmezt.

Első, és egyik legfontosabb közös munkájuk az 1917-ben bemutatott Parade volt, amelyhez a koreográfiát Léonide Massine készítette, a librettót pedig Jean Cocteau írta. A darab egy cirkuszi világot idéz meg: két bohócfigura, egy szundikáló Kolombina (commedia dell arte karakter), egy vidám nápolyi tengerész, egy gitáron játszó torreádor és egy csúcsos sapkát viselő csillagszemű lány szerepelt benne.

A fiatal Jean Cocteau kereste meg Picassót, akit csodált, és ő kérte fel a Parade díszletének és jelmezeinek megtervezésére. A munkakapcsolatokon és a szórakozáson túl a festő tartós barátságokat kötött, a társulattal együtt Rómába költözött, és megismerkedett Olga Koklova orosz balerinával, akit 1918-ban feleségül is vett. A tárlaton kiállított rajzokon és fotókon keresztül végigkövethető az alakuló szerelem története.

Ettől kezdve Picasso rendszeresen együttdolgozott az Orosz Balettel, eljárt a próbáikra, elkísérte külföldi turnéjaikra, amelyekről a tárlaton bemutatott rajzokat is készített.

A Párizsi Operával Picasso egyszer dolgozott együtt, utolsó színpadi tervét Serge Lifar Ikaros című koreográfiájának 1962-es felújításához készítette el.

Megosztás: