+ Design

Magával ragadó mesevilág a kifutón – Interjú Zoób Kati divattervezővel

„A divat egy hatalmas játék” – vallja Zoób Kati, akinek legújabb kollekciójában valódi mesevilág kel életre. A Fairy Tale darabjain – amelyeket április 4-én, a Budapesti Tavaszi Fesztiválon mutatnak be – hazai és környező országokból származó népművészeti motívumok elegyednek a mai városi öltözködési kultúrával, egy igazán különleges kortárs kollekciót létrehozva. Mindezt pedig egy csodás szimbolikájú mese, a Szamárbőr királyfi ihlette. A divattervezővel többek közt erről az új kollekcióról és a kézművesség fontosságáról is beszélgettünk.

A legújabb, 2018-as tavaszi/nyári haute couture kollekciód a Fairy Tale nevet viseli. Mennyire új keletű dolog a mese megjelenése a kifutókon?

A fast fashion térnyerésére reagálva a nagy haute couture divatházak kidolgozták azt a taktikát, amivel a saját mívességükre és minőségi munkájukra hívják fel a figyelmet. Az egyik ilyen stratégia alapján az elmúlt években rendkívül gazdag dramaturgiával, látványos múltbéli történetekre fűzték fel a kollekciójukat. A Fenditől a Dioron át a Dolce&Gabbanáig szinte mindegyik világhírű divatház előrukkolt a maga mese-kollekciójával, amikkel a magas minőségű kézművességet illusztrálták. És mivel én is erősen kötődöm a mesékhez, egy olyan kollekciót szerettem volna létrehozni, ami amellett, hogy a kortárs divatra reflektál, minket is belehelyez az európai divatházak sorába, illetve a mese elemeit felhasználva mutatja meg a környezetünk kézműves gazdagságát.

A mesékhez régi kötődés fűz, a karriered kezdetén bábkészítőként dolgoztál a Magyar Televíziónál. De miért éppen a Szamárbőr királyfi című művet választottad kiindulópontnak az új kollekcióhoz?

Süsü feleségét épp akkor csináltam, amikor terhes voltam, és nagyon szerettem volna a születendő lányomnak is készíteni egy játékot, sokáig azonban nem tudtam, milyen állatot is válasszak neki. Végül a nagy teherbírású, látszólag egyszerűnek tűnő, ám rendkívül bölcs és hatalmas belső gazdagsággal rendelkező, szerény kis állatra, a csacsira esett a választásom. Azóta is minden születésnapjára kap tőlem egyet, így már egy több mint 30 éves szamárgyűjteménye van. A csacsival kapcsolatos szimbólumokkal később is sokszor találkoztam, így az idő során az is világossá vált, milyen sok ország kultúrájában találhatóak meg a hozzá fűződő jelképek.

Többek közt ezért esett a választásom egy olyan mesére, amelyben szintén ez a szorgos állat a főszereplő. A Szamárbőr királyfi egy pompás királyi palotában, gyönyörű emberek fiaként született, ám szamár külsőben. Bánatában elbujdokolt, országról országra járta a világot, míg nem találkozott egy mesebeli királlyal, akit a képességeivel, a fantasztikus hegedűtudásával nyűgözött le, olyannyira, hogy a lányát is neki adta. Az elfogadás, a másikba vetett hit pedig meghozta a gyümölcsét, és a szamárbőrből előbújt egy csodálatos királyfi. Ennek a gyönyörű mesének az ürügyén járunk majd mi is országról országra, és a hazai, illetve a környező nemzetek népművészeti motívumait elegyítjük a mai városi öltözködési kultúrával – egy igazán különleges kortárs kollekciót létrehozva. A népi motívumokból egy városi díszítőtechnika születik, minden egy kicsit átlényegül, minden egy kicsit korszerűbbé válik.

Ez a mese rengeteg szimbólumot hordoz, az egyik üzenete, hogy ne ítéljünk a külső alapján. A divat azonban éppen a benyomáskeltés, a megjelenés fontosságát hirdeti – persze amellett, hogy a személyiségünk kivetülése, saját magunk megfogalmazása is lehet. Nincs ellentmondás a kettő között?

Erről minden életszakaszban mást gondoltam: volt, amikor nagyon fontosnak tartottam, hogy nézek ki, és mit üzenek magamról az öltözködésemmel. Ma már sokkal értékesebb számomra a mesterség, ami a divat mögött van. Mint sokan mások ebben a szakmában, én is rögtön látom, amikor valami nem igazi. A divat pózos, sznob, nagyon sokszor hamis: a hirtelen jó megjelenésért sok mindent feláldoznak az emberek – ezt igazán sosem szerettem. A mögöttes gondolatok azonban nagyon fontosak, a mese által ihletett darabok például egy igazi kortárs üzenetet fogalmaznak meg a kézművességről, a gyökereinkről.

És mitől lesz modern az egész?

Ez egy kaméleon kollekció, amiből rengeteg dolgot ki lehet hozni: ha egy színháztörténeti vagy öltözködéstörténeti szakember kezébe kerülnek a darabok, akkor autentikus világot tud létrehozni belőlük, ha viszont egy divatszakértő foglalkozik velük, akkor teljesen modern kontextusban tudja használni őket. Ez egy hatalmas játék, amit nagyon jól alátámaszt, hogy az április 4-i divatbemutató után néhány héttel a Budapest Fashion Weeken a Fairy Tale kollekció bizonyos elemei a következő, őszi/téli szezon reflexiójaként jelennek meg.

A divatbemutatón egy különleges crossover produkció részese lesz a közönség, mire kell pontosan számítani?

A zene fontos szerepet kap a divatbemutatón: ahogyan a Szamárbőr királyfi járja a világot országról országra, úgy a zenében is mindig fel fognak tűnni a különböző nemzetekre jellemző motívumok. Ezt a vándorlást egy briliáns hegedűművész segítségével érzékeltetjük, aki a divatbemutatókon megszokott zenéhez egy új ízt, egy új hangulatot ad hozzá játékával. Ezzel pedig a hagyományos népi motívumok a zenében is nagyon modernné válnak, új tartalmat és formát kapnak. Izgalmas utazás lesz!

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top