Emir Kusturica: Tejben, vajban, szerelemben
Ne nézd meg ezt a filmet, ha nem bírod a háborút, az öldöklést, a lángokat és szereted a bárányokat! Ne nézd meg ezt a filmet, ha nem szereted Kusturica sajátos humorát, zenéjét és ábrázolásmódját.
Ellenben ne hagyd ki, ha rajongással viseltetsz az olyan emberek iránt, akik akár az életük árán is keresztül viszik azt, amit a szívük diktál. Jöhet frontvonal, kommandó, bosszús tábornok, vad cigány pisztolyos akrobatanő, kígyók, harapós Monarchia-kori óra és sok tej.
Jó pár kedvezőtlen kritika is született a filmről, viszont azt gondolom ez egy másik Kusturica filmje. Ez a Kusturica kilépett a kamerák mögül és nemcsak rendezője, de főszereplője is lett alkotásának. Kostává vált, a különc tejesemberré, aki szamárháton, rozzant esernyővel döcögve, egy sassal a vállán hordja a tejet nap, mint nap a frontvonalon. Kosta megmutatja azt, hogyan érdemes élni és szeretni. Kicsit gondolkodik ugyan rajta, vacilál nagyszerű és humoros módon, kell-e ez neki, hiszen ebből csak balhé lesz, nem kis balhé. Ja meg még háború is van. És lőnek vadul.
Meglátni és megszeretni valakit, aztán harcolni érte életre-halálra. A valaki nem is akárki. Monica Belucci. Koszosan, smink és szép ruha nélkül, tejben úszva, hatalmas bajban. A klasszikus mondat miatt – Szerelemben, háborúban mindent lehet! – itt rengetegen halnak meg. Két ember pedig szalad kézen fogva erdőn, mezőn, vízen, berken, hegyen át. Szalad a sorsuk elől, az életért, egymásért, az igaz érzelmeikért.
S csak nézem az ellentéteket. A háborús Balkán mindennapjait, borzalmait, a fütyülő golyók közt élő és meghaló embereket és az idilli, vágyott világot, mely két őszinte ember álma.
A film képei ehhez csodálatosan sajátosak. Oltalmat adó kút és fa. Támogató szél, eső, napsütés. Táncoló sasok, tejivó kígyók, fában, nádban, kalyibában és vízben rejtőző menekülők és gyilkosok.
Tanulság meg van bőven. Mit tesz velünk a világ, mivé is lettünk? Talán valakiből pillangó lesz. Valakiből bárány? Netán aknamezőre tévedt repülő bárány? Esetleg kígyó? Öngyilkos sas? Vagy kőhordó magányos komor alak, ki a köveit egy jobb világ építésére cipeli? Sok nagy, nehéz, fehér kő kell bizony egy aknamező és a múlt emlékére…