Látványos küzdelem a gravitációval – beszélgetés a fightinGravity újcirkuszi előadásról

Mi a közös a cirkuszban és a színházban? A tér, ahol valami megszületik, legyen az egy veszélyes szám, érzelem, látvány, akrobatika, vagy közlés? A két műfaj ötvözete vastagon átlépi mind a cirkusz, mind a színház határait. Egy ilyen kísérletnek ad helyet a Trafó Kortárs Művészetek Háza a fightinGravity című produkcióbanZoletnik Zsófiával és Mező Andrással beszélgettünk

Nem ma kezdte a Freak Fusion Cabaret. Meséljetek az indulásról!

Zoletnik Zsófia: Lassan húsz éve, hogy megalakult a csapat, azóta cirkusszal, újcirkusszal foglalkozunk.

Mező András: A Tűzmadarak (zsonglőr és tűztánc csoport) 2000-ben alakult. Az első nyolc évben utcaszínházzal és tűzzsonglőr előadásokkal foglalkoztunk, majd 2009-ben alapítottuk meg a Freak Fusion Cabaret nevű formációnkat, ami már egy komplexebb, színházasabb csapat, és amellyel egész estés produkciókat is csinálunk. Innentől datálható az újcirkusszal való foglalkozásunk.

Mit jelent pontos az újcirkusz?

A.: Az újcirkuszban más művészeti ágakkal vegyítjük a cirkuszt, zenével, tánccal, színházzal, illetve olyan eszközökkel, amelyek nem voltak eddig a cirkusz színpadán.

Fotó: Véner Orsolya

Zs.: Az újcirkusz kialakulása az 1980-as évekre tehető, persze nem Magyarországon, Kanadából indult. Itthon csak néhány éve működik. Az egyik lényeges pontja, hogy az újcirkuszban nincsenek állatszámok és a cirkuszi zsánerek is valamiféle történettel, hangulattal, vagy színházasabb körítéssel kerülnek bemutatásra. Itt nem csak az a lényeg, hogy ki tudja feldobni a legtöbb labdát, vagy ki tudja a legdurvább szaltót ugrani, hanem hogy színházi tartalmat is közvetítsen.

A.: Több művészeti ág fuzionál annak érdekében, hogy egy újfajta előadásélményt nyújtson.

Zs.: Mára külföldi kőszínházak is repertoárra tűzik az újcirkuszi produkciókat, például Németországban már teljesen bevett szokás. Magyarországon egyelőre a Müpa és a Trafó platformján szerepel ilyen műsor.

Ez utóbbiban, a Trafóban december másodikán lesz egy előadásotok. Mire épít ez a produkció?

A.: A fightinGravity című előadást a Freak Fusion és a Tűzmadarak csapatai alkották meg közösen. Az alapötlet abból indult ki, hogy mára lassan húsz éve zsonglőrködünk és foglalkozunk cirkusszal, és egy idő után sajnos rá kellett jönni, hogy nem számít, mennyit gyakorol az ember, a labda mindig le fog esni, a levegőakrobatának is mindig le kell másznia, és akkor rádöbbensz, hogy mindig a gravitáció győz. Ez egy szélmalomharc, amiben sohasem nyerhetünk, és ez egyfajta frusztrációt okoz. Mi ezt a fajta frusztrációt próbáltuk színpadra vinni.

Zs.: Van ennek egy hétköznapibb olvasata is. Ez az, amit bárki saját magára vonatkoztathat. Mindenkinek vannak nehézségei, amiket megpróbál legyőzni. Lehet, hogy van rá esélye, de lehet, hogy nincs. Megesik, hogy ezek csak belső gátak, mint például az, hogy vonakodsz felhívni valakit, vagy nem szeretsz buszra szállni. De lehet bármilyen más hétköznapi korlát. Ilyen szorongásos helyzetekről szól a mi előadásunk.

A.: Mivel tudjuk, hogy a gravitációt nehéz legyőzni halandó emberként, ezért olyan leleményes trükköket, eszközöket, cirkuszi tárgyakat és zsánereket találtunk ki, amelyeknél a gravitáció nem győzhet. Persze annak ellenére, hogy komoly témáról beszélünk, azért a tőlünk elvárható humort is belecsempésszük az előadásokba .

Zs.: A labdáinkat felfüggesztettük, mi magunk lógunk, tehát nem tudunk leesni. Kötéltechnikákat, faltánc technikát, akrobatikát és a zsonglőrködés elemeit használjuk leginkább.

Ennek ellenére még mindig nem veszélytelen az, amit színpadra visztek, ettől válik igazán látványossá és megélhetővé.

A.: Rengeteg repülés lesz benne, ami technikától és felszereléstől függetlenül látványos, ugyanakkor veszélyes is. Merthogy a veszély nem marad ki az újcirkuszból sem.

Fotó: Véner Orsolya

Zs.: Ami lényeges még, hogy nem motoros szerkezettel reptetjük magunkat, hanem a saját súlyunkkal, csigákkal és gumikötelekkel. Tehát minden mechanikusan, a gravitáció által történik.

A.: És komoly csoportmunka, mert ha valaki elesik, akkor a másik is elesik.

Az egymás közti folyamatos kommunikáció kulcsfontosságú. De mi a helyzet a közönséghez szóló üzenettel?

A.: Mivel ez az első komolyabb színházi darabunk, ahol megpróbálunk ténylegesen üzentet, tartalmat közvetíteni, nagyon reméljük, hogy átjön a mondanivalónk: küzdeni kell, bármilyen nehéz is!

Vermes Nikolett

Megosztás: