MTI/Szerk. avatar
2017. szeptember 29. /
, ,

Hat napig tartották megszállva a híres berlini színházat

A Porból csillogást (Staub zu Glitzer) nevű művészkollektíva több hónapig tartó tervezés után az előző héten pénteken foglalta el a Volksbühne, belvárosi színházépületet. Akciójuk végig erőszakmentes volt, és vigyáztak a házra, a közadakozás révén szerzett tisztítószerekkel minden reggel kitakarítottak, nap közben filmvetítéseket és sok egyéb programot szerveztek, például beszélgetéseket a kapitalizmus marxista kritikájáról, és előadták saját színházművészeti produkcióikat.

A házfoglalással nem a széles körben vitatott színházigazgató, a nyáron munkába állt és az első évadára készülő Chris Dercon tevékenysége ellen tiltakoznak, hanem a városvezetés általuk kiárusításként értelmezett településfejlesztési politikája és az úgynevezett dzsentrifikáció ellen, az ellen, hogy a lakbérek gyors és nagymértékű emelkedése miatt az alacsony jövedelmű berliniek kiszorulnak a város peremére, és a jobb fekvésű negyedeket ellepik a gazdagok.

Ha ezt a folyamatot nem sikerül megállítani:

Berlin ugyanolyan város lesz, mint a többi, és az pocsék lenne

– emelték ki a színház bejáratánál tett nyilatkozataikban, hozzátéve, hogy a dzsentrifikáció elleni küzdelem központjává akarják tenni a Volksbühnét.

A színház vezetői Klaus Lederer kulturális szenátor – a tartományi rangú város kormányának kulturális ügyekért felelős tagja – közreműködésével többször tárgyaltak a színházfoglalókkal, felajánlották nekik, hogy hosszabb távon használhatják az egyik termet és az épület melletti pavilont, de a javaslatot elutasították. Így végül pénteken rendőrök vetettek véget az akciónak. Winfrid Wenzel, a berlini rendőr-főkapitányság szóvivője szerint az aktivisták eltávolítása erőszakmentes volt, a művelet hangulatát „a művészi gondolkodásmód jellemezte”.

Chris Decront tavaly nevezték ki a közpénzből működő Volksbühne intendánsának. Kinevezése tiltakozási hullámot váltott ki, a városvezetés lépésének bírálói attól tartanak, hogy a londoni Tate Modern múzeum belga származású volt igazgatójának irányítása alatt a Volksbühne „művészszínházból kommersz színház lesz”, eltávolodik százéves hagyományaitól, a társadalmi problémák felmutatására törekvő színházcsinálástól, és a legszélesebb rétegek ízlését kiszolgáló rendezvényközponttá válik.

A belgiumi születésű Vhris Decron 2011-től állt a világ legfelkapottabb kortárs művészeti múzeumának számító londoni Tate Modern élén, előtte nyolc éven át a müncheni Haus der Kunst vezetőjeként keltett feltűnést újításaival, és vezetett brüsszeli, rotterdami, New York-i galériákat is, de színházi tapasztalata nincsen.

Megosztás: