Cseh kutatóknak sikerült megtalálniuk az egykori csehszlovák vasfüggöny hat lengyel áldozatának jeltelen sírját – közölte a prágai székhelyű Európai Emlékezet és Lelkiismeret Platformja csütörtökön.
Neely Winkelmann, a Platform igazgatója szerint a múlt század ötvenes és hatvanas éveiben a csehszlovák-nyugatnémet, illetve csehszlovák-osztrák határon, amely egyebek között elektromos áramot tartalmazó drótkerítéssel volt lezárva, 13 lengyel állampolgár vesztette életét Nyugatra menekülési kísérlete közben. A Platform kutatóinak már sikerült mind a 13 lengyelt azonosítaniuk, de eddig csak hat ember holttestét sikerült megtalálni. Kutatásaik eredményét a csehek már átadták a lengyeleknek.
Más források szerint a csehszlovák határon tragikusan meghalt lengyelek száma 22.
A lengyel Nemzeti Emlékezet Intézete már korábban közölte, hogy szeretné exhumáltatni a holttesteket azonosításuk céljából.
Az Európai Emlékezet és Lelkiismeret Platformja szerint a lengyelek haláláért elsősorban Lubomír Strougal (fenti képen), a hatvanas évekbeli csehszlovák kommunista belügyminiszter, későbbi kormányfő viseli a felelősséget. A Platform kutatói szerint Strougal legalább 60 ember haláláért felelős. A 4000-6000 volt feszültségű villanyáramot ugyanis Strougal belügyminisztersége idején a hatvanas években is megtartották a vasfüggönyben.
A rendszerváltás után Strougal belügyminiszteri tevékenységét a vasfüggönnyel kapcsolatban egyszer már kivizsgálták. A rendőrség azzal zárta le az ügyet, hogy az a hatályos szabályok szerint már elavult. Lubomít Strougal elutasítja, hogy bármiféle felelősség terhelné. Azt állítja, éppen ő volt az, aki mindjárt minisztersége kezdetén javasolta a villanyáram kikapcsolását a kerítésekből, de arra a politikai huzavonák miatt csak később került sor.
A Platform ennek ellenére az ügyben újra feljelentést tett Strougal, valamint Milous Jakes, Csehszlovákia Kommunista Pártjának egykori főtitkára ellen, de azúttal Németországban. (A politikus főtitkársága alatt a Milos személynevet használta, de egy rendszerváltás utáni perben kiderült, a neve valójában Milous.) A Platform azzal érvel, hogy a két volt kommunista politikus a csehszlovák határon elhunyt öt német haláláért is felelőséget visel.
A Csehszlovákia nyugati határait lezáró vasfüggönyt 1951-ben kezdték kiépíteni. 1952 és 1957 között a kerítés mellett aknamezőt is létesítettek, illetve magasfeszültségú áramot vezettek a drótokba. Az áramot a hatvanas évek közepén kapcsolták ki a kerítésből.
Cseh történészek kutatásai szerint Csehszlovákia nyugati határain a szocialista rendszer idején (1948-1989) legkevesebb 266 ember vesztette életét menekülés közben.