+ Irodalom

Hogyan lehet elfogadni szüleink antiszemitizmusát? – Az Élet és Irodalom 2017/29. számából

élet és irodalom

Az ő lakásában nem ül együtt zsidókkal, morogta az orra alatt, és nem figyelt rá, hogy én ne halljam. Talán a Ben anyukája nem hallotta meg, de fagyos lett a hangulat. – Kollár-Klemencz László írása.

Az Élet és Irodalom új számát a kulturális cikkek rövid részleteivel ajánljuk.

Az ÉS könyve júliusban

Jánossy Lajos Rendkívüli állapot címmel írt kritikát Schein Gábor Üdvözlet a kontinens belsejéből című verseskötetéről:

„A rendkívüli állapot tehát a líra otthona, ugyanakkor annak „kihirdetésével” az Üdvözlet mint konverzációs forma már, ha úgy tetszik, a prológusban elnyeri keserűen ironikus felhangjait. Aki itt beszél, az a szorongatottságról szól, az egzisztenciális otthontalanságról szól, de úgy, hogy akár a bibliai de profundis üres eget verő kiáltása is idehallik. Ráadásul mindez a kontinens belsejéből morajlik fel, ekképp a szöveg veszít nehézkedéséből, ám súlya megnő. A szándékos vagy szándéktalan utalás Nemes Nagy Ágnes remekére, A föld emlékeire, megrendítő verszárlatba torkollik: „Nem érdemes emlékezni a földre.”

Az Üdvözlet a kontinens belsejéből ívének két szélső pontja a rendkívüli állapot konkrét formáira épül, az első pilléren az említett nyitó vers szellemében és invokációja szerint a szélesebb, közösségi horizontot pásztázó költői tekintet teremt „otthontalanságot”. A másik pilléren a betegség, a kórházi lét, a test közvetlen kiszolgáltatottsága, a határmezsgyén billegő, a halálos betegség árnyékában születő képek forgolódnak otthontalanul. A kettő közötti ciklus és a kötetzáró szekvencia a főtémák variációja, a zenei szerkesztés szembetűnő. A költői hang mindvégig kitartott, azon a frekvencián szól, amely rokonságot – nem utolsó sorban a város hidegen fenyegető körvonalainak megrajzolásában – Chaulot nyelvi kubizmusával, Wallece Stevens határozottan leszúrt versmondataival, Rilke magányos, magaslati levegőjével és a már felemlegetett Nemes Nagy Ágnes tárgyias szemléletével mutat. Mindvégig megőrzi és kitartja eleganciáját.”

FEUILLETON

Tillmann J. A.  Túl a technikai tájon címmel írt esszét Heidegger és Japán kapcsolatáról:

„Az utóbbi évtizedekben számos tanulmány foglalkozott a gondolkodását ért kelet-ázsiai hatásokkal. Heidegger kétségkívül ismert – főként a korabeli új fordításoknak köszönhetően – kínai és japán írásokat, voltak japán kollégái és tanítványai. Ebből azonban korántsem következik, hogy gondolkodása maradéktalanul kompatibilis volna a tao vagy zen klasszikusaival. Hasonlóságokat persze lehet lelni; mint ahogy Meister Eckhart esetében is kimutathatók a buddhizmushoz hasonló gondolatok – anélkül, hogy valaha értesült volna Buddha tanairól.”

KÖVETÉSI TÁVOLSÁG

Visy Beatrix kritikája Csaplár Vilmos Leona és Leó című novelláskötetét elemzi:

„A Leona és Leó történetei nem moralizálnak, politizálnak direktbe, nem elemeznek, reflektálnak, nem végeznek gondolati, filozófiai elmegyakorlatokat, hanem ábrázolnak, ábrázolnak. Erősen, karakteresen, üresjáratok nélkül. Ezen a módon mégis keresztül kasul szelik a magyar valóság közelmúltját, jelenét, bejárják számos társadalmi rétegét, tipikus-nem tipikus élethelyzetét, morális-emberi reccsenését, mentális-érzelmi kisiklását, az ismerős, a szerző által mégis egyedire színezett sorstörténeteket.”

VERS

Ebben a számban Hétvári Andrea három szonettjét és Jenei Gyula egész oldalnyi versét találja meg az olvasó. Hétvári Andrea egyik szonettjével ajánljuk a verseket:

Álom

Paplan alatt összegömbölyödve
érlel az ágy, bár nem tudom, kié
a távolodó nappalokba hajló
és éjszakákkal bélelt anyaméh,

merre nyúlnak karok és a lábak,
kihez vezet a köldökzsinór,
tekeredve is tudja önmagát
vagy önmaga is lebeg valahol

távolodva csillagközi térben,
amiről eddig azt hittük, közel,
kitágul, mint az őskáosz maga,

kilök magából, aztán átölel
a párnacsend, s ha minden egyben van,
e paplanűrben feloldom magam.

PRÓZA

Ahmed Arman, Babiczky Tibor, Kollár-Klemencz László és Mihályi Gábor prózája mellet a héten Kácsor Zsolt tárcája olvasható.

Részlet Kollár-Klemencz László Hogyan lehet elfogadni szüleink antiszemitizmusát? című írásából:

„Az ő lakásában nem ül együtt zsidókkal, morogta az orra alatt, és nem figyelt rá, hogy én ne halljam. Talán a Ben anyukája nem hallotta meg, de fagyos lett a hangulat. Mindenki érezte. Nem tudtam mit csinálni. Anyukám mellett próbáltam szóval tartani Ben anyukáját, aztán alig evett és elment. Szégyelltem magam, szégyelltem apám miatt meg, hogy ilyen helyzetbe kevertem a barátom édesanyját, meg mindenkit.”

INTERJÚ

„Gondolkodónak is eredeti” címmel Veres András irodalomtörténésszel, József Attila-kutatóval J. Győri László készített interjút:

„Magától értetődik, hogy elsősorban költői teljesítményét értékeli az utókor, (…) de költészetének rejtett összefüggéseit, szemléleti pozíciójának teljességét is alaposabban és mélyebben ismerheti meg, aki figyelembe veszi a gondolati hátterüket” – mondja József Attila értekező prózája kritikai kiadásának most elkészült második kötetéről a szövegek egyik magyarázója, Veres András. Az ebben a részben összegyűjtött, 1930 és 1937 között született írásokhoz a kommentárokat őmellette olyan ismert József Attila-kutatók írták, mint Tverdota György, Bókay Antal, N. Horváth Béla és Agárdi Péter, a szövegkritikát döntően Sárközi Éva végezte el. Sokan mások is részt vettek munkában, többek közt a fiatal irodalomtörténész, Török Sándor Mátyás és az időközben eltávozott Farkas János László, valamint Rigó Béla.

SZÍNHÁZ

Herczog Noémi a vizes vb megnyitójáról írt színházkritikát:

„Ahogy Román Sándor fogalmazott a rendezvény sajtótájékoztatóján: „Igyekeztünk egyedivé tenni ezt a nyitót. (…) Ez egy teljesen egyedi magyar szabvány.” A nemzetiesztrád-paradoxon viszont mégiscsak az, hogy egy olyan revüs-amerikanizált, globális üzleti műfajon keresztül próbálja meg felmutatni a magyar néptánc hagyományának kétségtelen értékeit mint tiszta forrást, amelynek körülbelül annyi köze van az autentikus népiséghez, mint a Disney Pocahontas hercegnőjének az indiánokhoz.”

Fáy Miklós az Erkel Színház Billy Eliot című musicaljéről:

„Ez csak egy musical, egy éve megy már, akkor azt mondták, azért társult az Opera is, mert hátha kedvet hoz a gyerekeknek a baletthoz. Bár, amennyire én látom, a lányoknak mindig van kedvük balettozni, a fiúknak meg soha, viszont őket feltehetően Billy történetére sem könnyű berángatni. Filmből lett musical, Elton John is kellett hozzá, aki profi munkát végzett, és néha már annyira nem rá jellemzőek a dalok, hogy bizonyos kételyek is fölmerülnek az emberben, nem mintha sokat számítana a végeredmény szempontjából. A musical egyébként is csapatmunka, és az itteni Billy Elliotnak is ez a legnagyobb erénye: húzzák a szekeret, és egy irányba.”

Mindez és még sok jó írás olvasható az eheti Élet és Irodalomban.

Az ÉS elérhető online is.

2 hozzászólás

2 Comments

  1. göre gábor szerint:

    Egymásról, egymásnak firkáló megélhetési firkászok, kit érdekeltek? Belterjesek vagytok, mint népetek!
    Az új, más világról (kor, és kórrajz) A remete levele

    Kedves komám Gábor!

    Más világról jöttem, határozatot hoztam. Siettem, elütöttem a delet! Elsodorva divatos hazugságokat! Láthatatlan volt az eredmény! Nézésemre tömeg gyűlt össze. Az egésznek nem volt értelme! Kifutottak az (ebéd) időből! Nem volt semmi látni, felfogni való! Lesütött szemmel keresték az érdekeiket! Hazug ígéretek között, igazságra találtak! Ez letaglózta őket! Minden reményük elszállt! Eltűnt, mint a pártkassza tartalma! Dühöngeni mindenkinek nyílt alkalma! Egy házba nem akartak bemenni! A tempLomba! Gyónni nem, hülyék, áldozni nem hajlandók!
    Maguk bűneit, nem kívánták az Istennek se mások tudomásra hozni! Amit ma ellophatsz, ne halaszd holnapra! Azt tudják! Legfőbb jó: a korrupció! Lehet, nem lesz alkalmad, mást választanak! Nem látják pártoktól a jövendőt! Balsors akit régen tép, (jobbikot áhít, ád néki átverés „szalámit!), nem szánja miatta szenvedőt! Homokra épít légvárat! A mások jóléte még várhat! Rejtegeti szándékát, mint lopott biciglit! Ígér marhának fűt, hajléktalannak fát! (mire felakaszthatja magát!) Egyebet úgy várj tőle, mint tegnapi napot várhatod! Ha eddig nem volt bánatod, jövőben (ha minden úgy lesz, ahogyan szeretné) lesz! „Akit be lehet csapni, az meg is érdemli!” Te, szerinte mindent megérdemelsz, ha bármit is elhiszel! Amit ő ígér! Koldus leszel, mint templomi egér! Ez néki mindent megér! Épülget az ő villája, kevés a pártkassza kanálja, amivel a pénz meríti! Zsírosabb, magasabb állás kell néki! Stadiont, vagy templomot akar, annál magas „állás” szokott lenni! Leninre már nem számíthat! Most másnak tapsol, úgy habzsol! Aranyhörcsög pofáját szakállal takarja, ne látnák azt akarja! Két ódalt van tokája, bankban tőkéje, mindenütt hája! Városba három szintes háza, nem romos, ótója elektromos! Az most a módi, lássad, ő nem „proli! Az apja az vót, gatyáján fót fátán fót, vót! A tehénszart ganajolta, mára meg őtet, háta mögött!

    • a nagy hohoohooo szerint:

      Nagyjából 3 220 találat (0,70 másodperc) vagyis annyiszor copyztad Göre Gábor,Békés Gábor,szúrófény,lényeglátó diósgyőri rasszista ,zsidógyűlölő jobbikuSS takonynáci bérmásoló troll…

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top