Nicole Kidman és Colin Farrell a 70. cannes-i filmfesztivál két versenyfilmjében is együtt játszik, de egyik alkotás sem tudta kimozdítani a kritikusok népszerűségi listájának vezető helyről a még az első napon bemutatott az orosz versenyfilmet, Andrej Zvjagincev Loveless (Szeretethiány) című alkotását.
Nicole Kidman harmadik és Colin Farrell oldalán második alkalommal vonulhatott fel szerda este a vörös szőnyegen Sofia Coppola Csábítás című filmjének főszereplőjeként. Az alkotást Don Siegel 1971-ben Clint Eastwooddal a főszerepben forgatott, A tizedes háreme című filmje ihlette. A történet az amerikai polgárháború idején egy lányiskolában játszódik, ahova beszállítanak egy sérült katonát (Colin Farrell). Az eredeti változat a férfi szemszögéből meséli el az eseményeket, az újabb feldolgozás a női főszereplőre koncentrál.
Az Öngyilkos szüzek, az Elveszett jelentés és a Marie-Antoinette rendezőjének hatodik, másfél órás filmjét túlságosan visszafogottnak, és az eredeti változathoz képest erőtlennek tartotta a kritikusok többsége.
Sofia Coppola a cannes-i sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy eredetileg nem remake-et szeretett volna készíteni és megpróbálta elfelejteni az 1971-es változatot, de végül arra adott válaszként készítette el a saját verzióját. „Az amerikai polgárháború idején ezt a lányiskolát egy katona szemszögéből látjuk (az 1971-es filmben). Én a nők szemszögéből mesélem el ugyanazt a történetet” – hangsúlyozta.
A zárt világban játszódó alkotás sokban emlékeztet Coppola első filmjére, az Öngyilkos szüzekre, amelyben a rendezőnő saját bevallása szerint a nők és férfiak közti hatalmi harcokat dolgozta fel egy szerinte „szórakoztató sztori” keretében.
A Csábításban a Nicole Kidmann által alakított Miss Martha
egyszerre védelmezi a lányokat egy nagyon nehéz időben és maga is nagyon vallásos. Át akarja adni az elveit. Szellemi irányító, tanár, ugyanakkor nagyon anyai
– mondta a filmsztár Cannes-ban. Az ellenséges katona hatásának azonban a lányokhoz hasonlóan ő se tud ellenállni, és féltékenységből, a büntetést választja.
A Kidman-Farrell duó már hétfőn is együtt jelent meg vörös szőnyegen, akkor a görög Jorgosz Lantimosz angolul forgatott legújabb filmjének főszereplőiként. A homár című alkotással két éve a zsűri díját elnyerő rendező legújabb filmje, az Egy szent szarvas meggyilkolása egy sebész és egy tinédzser furcsa kapcsolatát mutatja be, aki fokozatosan fészkeli be magát a sebész családjába. A horrorisztikus radikális film nagyon megosztotta az újságírókat.
A francia Jacques Doillon 33 év után kapott ismét meghívást a versenybe a száz éve elhunyt híres szobrászról, Rodinról forgatott című alkotásával, amelynek címszerepét Vincent Lindon alakítja. A kétórás, szinte végig Rodin műtermében játszódó, megkoreografált kameramozgásokkal megkomponált film – a művésznek a Camille Claudellel (Izia Higelin) folytatott szenvedélyes szerelemi viszonya után – az alkotás fájdalmas folyamatára koncentrál, rávilágítva arra, hogyan találta fel Rodin a modern szobrászatot. A film azt is megmutatja, hogy a szobrász magánembereként is, életvitelében és gondolkodásában is saját korának is modern figurája volt.
Az utolsó harmadához érkezett fesztiválon a kritikusok rangsorában továbbra is Andrej Zvjagincev orosz rendező Loveless (Szeretethiány) című filmje és egy francia alkotás, Robin Campillo 120 battements par minute (Percenként 120 szívverés) című filmje áll az élen.
A Loveless középpontjában álló 12 éves fiú összeomlik szülei válása miatt, akik képtelenek őt szeretni, s egyikük sem a fiú megtartásáért harcol, hanem ellenkezőleg, éppen azért, hogy megszabaduljon tőle, hiszen a gyerek jelenti az apa és anya számára is a legnagyobb akadályt azelőtt, hogy új élet kezdhessenek az új társukkal.
A családi viták mellett egyértelmű utalások vannak az orosz politikai helyzetre, mégpedig az orosz-ukrán konfliktusra, amelyet televízión követnek a főszereplők.
Van ebben egy metafizikai dimenzió. A gyerek elvesztése a szülei számára pont olyan, mint Oroszország számára a szomszédjával, Ukrajnával korábban létezett természetes és normális viszony megszűnése
– hangsúlyozta a rendező.
A Screen brit filmes lap által megkérdezett nemzetközi kritikusok pontozási listájának éléről a kortárs orosz társadalomról keserű képet festő dráma az első nap óta kimozdíthatatlan. A Film francais filmes szaklapban szavazó hazai filmes újságírók listáján azonban az orosz versenyfilmet megelőzte Romain Campillo filmje, amely az Act Up AIDS-ellenes mozgalomnak az alakulását követő első éveiről szól az 1990-es években.
- A Loveless a fesztivál oldalán