Először rendeznek New Yorkban a magyar neoavantgárd korszakáról kiállítást, amelyen 30 művész több mint 100 alkotását mutatják be.
A Mások szemével: A hatvanas és hetvenes évek magyar művészei (With the Eyes of Others: Hungarian Artists of the Sixties and Seventies) című tárlat hétfőn nyílt a New York-i Elizabeth Dee galériában. Cikkünk nyitó képe, Kismányoky Károly Mások szemével című 1973-as alkotása is szerepel a kiállítás anyagában.
Az Elizabeth Dee Galéria mindkét emeletét elfoglaló kiállítás átfogó képet fest egy olyan korszakról, amelyben az autoriter, elnyomó rendszer a szabad kifejezésnek szigorú ideológiai korlátokat szabott. A magyar neoavantgárd, a „nem hivatalos művészet” ismerői tudják, hányféleképpen kerülték ezt ki a kor alkotói.
A művészek – köztük Lakner László, Maurer Dóra, Bak Imre, Beke László, Nádler István, Pauer Gyula, Halász Károly, Haraszty István, Ladik Katalin – változatos és eredeti megoldásokat találtak arra, hogyan fejezzenek ki rejtetten erőteljes üzeneteket koruk – szociális, kulturális, politikai – valóságával szemben.
A kiállítás a budapesti ArtPool archívum képeit is magában foglalja. A munkák és dokumentumok egy olyan időszakot keltenek életre, amelyben a művészek, habár nagyon távol voltak a nyugati mainstream irányzattól, mégis olyan műalkotásokat hagytak hátra, melyek napjainkban is aktuálisak. Újra?