Az amerikai kortárs fotográfia megkerülhetetlen alakja, Alex Webb kiállításával veszi kezdetét az első alkalommal megrendezendő Budapest Fotó Fesztivál. A fotóművész a tárlat keddi sajtóbejárásán a Műcsarnokban elmondta: a kiállítás az elmúlt 30 évben készített színes felvételeiből válogat.
A klasszikus és kortárs magyar, valamint a nemzetközi fotográfia értékeit bemutató fesztivál igazgatója, Mucsy Szilvia hangsúlyozta: Alex Webb csodálatos és mély mondanivalóval rendelkező munkái révén igazi sztár nem csupán a szűk szakma, hanem a szélesebb közönség számára is.
A Budapest Fotó Fesztivál a Főváros támogatásával három fő helyszínen zajlik április végéig, a Műcsarnok mellett a Szubjektum című kiállítást befogadó Várkert Bazárban, valamint a Budapest Projekt Galériában, ahol a 2016-os görög Photometria fotófesztivál anyagát, és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem hallgatóinak munkáit bemutató két tárlat kap helyet – fűzte hozzá Mucsy Szilvia, aki kiemelte azt is: csatlakoztak az Európa neves fotófesztiváljait tömörítő The Photo Europe Network (PHEN) hálózathoz is.
A Műcsarnok számára Alex Webb kiállítása egy beteljesült álom
– fogalmazott Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója, aki kitért arra is: a Budapest Fotó Fesztivál kiállításai valódi „magasiskolát” képviselnek.
Alex Webb tudatos, érzékeny művész. Megközelítése inkább szépírói, mintsem fotóriporteri. Mindez általában nem igazán jellemző a spontán életet megörökítő és feldolgozó street photography művelőire – emelte ki Szarka Klára fotótörténész, a 63 felvételt felvonultató tárlat kurátora. Az MTI-nek hozzátette: A fény szenvedése című kiállítás a fotóművész első átfogó monográfiájának anyagát öleli fel.
Alex Webb fotográfiája minden szempontból izgalmas határokon mozog. Életművének egyszerre vannak szocio- és dokumentum-fotográfiai vonatkozásai, ugyanakkor munkássága valódi, autonóm művészfotográfia – mutatott rá Szarka Klára.
Az eseményen Alex Webb úgy fogalmazott: ez az első alkalom, hogy a munkái elrendezésében ennyire hangsúlyos szerepet kap a felvételek készítésének földrajzi helyszíne.
Azt hiszem, ez a koncepció remekül működik
– fűzte hozzá a fotográfus. Mint felidézte, generációjának számos tagjához hasonlóan korábban fekete-fehér képekkel dolgozott, ám amikor Haitin és a mexikói-amerikai határon fotózott, úgy érezte színesre kell váltania.
A tört fényekkel és vibráló színekkel jellemezhető látásmódom a 1970-80-as években alakult ki, és alapjaiban ma is ezt a fajta munkát folytatom, Isztambulban, Latin-Amerikában és Európa különböző részein is – fűzte hozz Alex Webb, aki 1976 óta tagja a hetvenéves, legendás fotóügynökségnek, a Magnum Photosnak.
Somosi Rita, a fesztivál kurátora hangsúlyozta: terveik szerint a fesztivál minden évben külön műfaji tematikával jelentkezik. Idén ez a portré, amelyhez alkotói pályázatot hirdettek meg, ennek válogatott alkotásait a Várkert Bazárban lehet megnézni a Szubjektum című, áprilisban nyíló csoportos kiállításon.
Március végétől három helyszínen – a FUGA Budapesti Építészeti Központban, a Gregersen Art Point-ban és a VOKE Vasutasok Széchenyi István Művelődési Házában – mutatkozik be tematikus kiállítások keretében Szöllősi-Nagy András és Nemes Judit száz év fotótörténetébe betekintést nyújtó gyűjteménye – emelte ki a programok közül Somosi Rita.
Hozzáfűzte: a fesztivál két hónapja alatt számos múzeumban, galériában és külföldi kulturális intézetben rendeznek fotóművészeti kiállításokat – a Magyar Olimpiai és Sportmúzeumban például az első magyar sportfotós, Vermes Lajos munkásságát ismerhetik meg az érdeklődők -, emellett workshopok, szakmai programok, bemutatók és múzeumpedagógiai foglalkozások is várják a közönséget.