+ Képzőművészet

Világra szóló botrány a régi festmények piacán: több mint kéttucat mesteri hamisítványt vizsgálnak

Az újabb botrány csak a múlt század 40-es évei Vermeer-hamisítványainak ügyéhez mérhető.

Már csak ez hiányzott a régi mesterek amúgyis legjobb esetben csak stagnáló piacának: egy francia bíróság 25 nagyértékű festmény, köztük id. Lucas Cranach, Frans Hals és Orazio Gentileschi munkáinak eredetiségvizsgálatát rendelte el, miután kiderült, hogy neves szakértők véleménye szerint azok feltehetően hamisítványok.

Kezdetben úgy tűnt, egymástól független esetekről van szó, melyek egy része már hónapokkal ezelőtt napvilágra került – a leglátványosabb ügyben a hatóságok egy dél-franciaországi kiállításon foglalták le id. Lucas Cranach festményét a liechtensteini herceg gyűjteményéből, miután igen komoly kétségek merültek fel eredetiségével kapcsolatban. (A Vénusz a londoni Colnaghi Gallery-ből 2013-ban 6 millió fontért került a herceg birtokába – jelenleg a Louvre szakértői vizsgálják.)

Mára már azonban – az ügyek számának szaporodásából és az egyes művek körül tulajdonosként, közvetítőként, kereskedőként felbukkanó személyek gyakori azonosságából –

egyre inkább úgy tűnik, hogy az esetek hátterében ugyanaz a hálózat áll, mely vélhetően egy olaszországi hamisítóbanda „alkotásait” igyekszik piacra dobni.

A banda néhány tagját a francia nyomozók már kihallgatták. Abban minden, az ügyet közelebbről ismerő szakértő egyetért, hogy egészen rendkívüli minőségű hamisítványokról van szó, ami hosszan elhúzódó eljárást sejtet.

A tét nem kicsi, hiszen az érintett műtárgyak együttes becsértéke 200 millió font.

Részleteket senki sem szívesen árul el, a legnevesebb aukciósházak és műkereskedők is attól rettegnek, hogy valamilyen módon áldozatai lehetnek az ügynek – a múzeumokról és a gyűjtőkről nem is beszélve.

Az újabb botrány, mely a régi mesterek piacán csak a múlt század 40-es évei Vermeer-hamisítványainak ügyéhez mérhető, komoly következményekkel járhat a műkereskedelemre nézve: a potenciális vevők minden bizonnyal az eddiginél is sokkal alaposabb eredetiségvizsgálatot és pénzügyi garanciákat is fognak követelni – utóbbiakat arra az esetre, ha a műről később mégis az derülne ki, hogy hamis.

A most kipattant ügyben szereplő több festmény, így Frans Hals férfi portréja és Orazio Gentileschi Dávid Góliát fejével című műve is átment Mark Weiss londoni kereskedő kezén; a Hals-portré egy, a Sotheby’s közreműködésével létrejött privát ügylet keretében egy neves amerikai gyűjtő tulajdonába került. A seattle-i illetőségű kollektor, miután megtudta, hogy a mű és a francia hatóságok által lefoglalt Cranach-festmény előéletében közös pontok vannak, a Sotheby’s-t felkérte egy alaposabb vizsgálatra, aminek eredménye egy, az eredetiséget kétségbe vonó szakvélemény lett. Egyelőre a Sotheby’s kártalanította a vevőt – ami 8,4 millió fontjába került –, ám igyekszik ezt az összeget most peres úton behajtani Weisstől. A Gentileschi-festmény egészen a közelmúltig a londoni National Gallery-ben volt megtekinthető, igaz, nem a múzeum tulajdonaként, hanem egy Angliában élő fiatal amerikai gyűjtő letétjeként, a National Gallery azonban érthetően így sem örül a fejleményeknek. „Kárenyhítésként” azt hangoztatják, hogy a letét eredetileg is csak egy átmeneti időszakra szólt, így a kép múzeumból való eltűnésének nincs köze az eredetiségével kapcsolatban időközben felmerült kételyekhez.

A nyitókép Orazio Gentileschi: Dávid Góliát fejével. Az egyik kétes eredetű festmény. Forrás: dailymail.co.uk

 

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy

Népszerűek

To Top