Élő magyar festő esetében rekordáron, a jutalékkal együtt 412 ezer euróért (128 millió forintért) kelt el Reigl Judit egyik festménye a Sotheby’s árverési ház párizsi fiókjának aukcióján.
A legdrágább élő magyar festő korábbi eladási rekordja 315 ezer euró volt.
A Robbanás (Éclatement) című sorozat 1955-ben készült egyik nagyformátumú előképe több mint ötven év után cserélt tulajdonost kedden este – mondta Makláry Kálmán, a Franciaországban élő festőnő galériása.
A most elkelt mű eddigi tulajdonosa Hantai Simon és Reigl Judit alkotásainak legfőbb francia magángyűjtője volt, aki a képet még a művésztől vásárolta.
2005-ban még csak 16 500 euróért talált gazdára a festőnőnek ugyanebből az évből származó egyik hasonló képe. Három évvel ezelőtt ugrott meg Reigl Judit műveinek az ára, akkor először 158 ezerért vásároltak meg tőle egy képet árverésen.
Hantai Simonhoz hasonlóan erősen emelkedő tendencia figyelhető meg, azzal a különbséggel, hogy Reigl Judit élő művész
– hangsúlyozta a műgyűjtő, aki szerint „ez még csak a kezdet”, Reigl Judit képei előbb-utóbb bekerülnek az eurómilliós kategóriába.
Reigl Judit évtizedek óta a szakma által elismert művész, de az „ára nem volt meg hozzá”, a piac most kezdi ezt a hibát korrigálni. Festményei a világ legnagyobb és legfontosabb kortárs közgyűjteményeiben, a New York-i Modern Művészeti Múzeumban (MoMA), a Metropolitan Múzeumban, a londoni Tate Modernben és a párizsi Pompidou Központban, valamint a budapesti Ludwig Kortárs Művészeti Múzeum, a Nemzeti Galéria vagy a Szépművészeti Múzeum kollekciójában is megtalálhatók.
A műgyűjtő-galériás arra számít, hogy a megnőtt érdeklődés miatt Reigl Judit hatalmas életművéből a kisebb dolgai, például a grafikái is piacra kerülnek. A művész jelentősebb festményei Makláry szerint azonban továbbra is Magyarországon találhatók.
Reigl Judit egy másik képe 115 ezer fontért (45,5 millió forintért) kelt el kedden Londonban, szintén a Sotheby’s árverésén, nyolc másik magyar művész munkáival együtt. El Kazovszkij Vénusz kertje IV. című vászna 13 750 fontért kel el, Szűcs Attila egy alkotása 16 250, Havadtőy Sámuel egy munkája 11 875, Nádler István egy vászna 10 ezer fontért cserélt gazdát. Kepes György egyik művét 3750 fontnál ütötték le, míg az aukción két munkával jelen lévő Maurer Dóra egyik alkotása 8125, míg a másik 5250 fontért talált vevőre.
A galériás szerint a magyar siker elsősorban a menedzselésnek köszönhető. 2013 novemberében Contemporary East néven a Sotheby’s már próbálkozott kortárs magyar művészek műveinek eladásával, ám akkor érdeklődés hiánya miatt semmi sem kelt el. Az aukciósház munkatársai közé azóta viszont bekerült egy fiatal magyar szakember, Ferenczy Bálint, aki nem egyszerűen fontos információkkal tudott szolgálni a magyar alkotásokról az érdeklődőknek, hanem több fontos nemzetközi műgyűjtőt is meggyőzött az aukción való részvételről.