Július 1-től fizetőssé válik az RTL Klub hagyományos felbontású (SD) adásának vétele is a kábelszolgáltatóknak – közölte kedden az RTL Magyarország marketingkommunikációs osztálya.
Egy április végi kormányrendelet tette lehetővé, hogy főadójuk műsoráért pénzt kérjenek a kábelszolgáltatóktól; a díj a közzétételtől számított harmincadik naptól, azaz június 30-tól él, a szolgáltatóknak pedig kilencven nap áll rendelkezésére, hogy kedvezményesen megállapodjanak az RTL Klubbal a díjszabás közzétételétől.
A csatorna közölte: a szolgáltatók által a társaságnak fizetendő médiaszolgáltatási díj átlagos, kedvezményes ára előfizetőnként havi 150 forint, amely a jelenlegi csomagelhelyezést feltételezi, de ebből még további kedvezményt kapnak a gyorsan és hosszabb távra szerződő partnerek így az RTL indulóára akár 135 forint is lehet.
Az RTL Klub honlapján közzétett ismertető azzal magyarázza az intézkedést, hogy az utóbbi években megváltozott a csak reklámbevételre alapuló televíziós üzleti modell.
Jelenleg Magyarországon mintegy 90-100 kábelcsatorna érhető el, amely eddig egyszerre részesült a kábeldíjakból és a reklámpiaci bevételekből.
Az RTL áraik kialakításakor figyelembe vették a piaci visszajelzéseket, így például azt, hogy mindenkire azonos ár vonatkozzon.
A díjszabás teljesen átlátható és minden műsorterjesztőre egyformán érvényes attól függetlenül, hogy 100 vagy 100 000 előfizetője van.
Közölték: minden szolgáltató maga dönti el, hogy a műsordíjat átterheli-e az előfizetőre vagy nem.
A tájékoztatás szerint a műsordíj megállapításakor figyelembe vették az előfizetők és a műsorterjesztők érdekeit is, és olyan árazást vezettek be, amely szerintük minden műsorterjesztő számára kigazdálkodható. Ez alapján önmagában azért, mert az RTL Klub a továbbiakban pénzbe kerül a műsorterjesztőknek, szerintük jelentős előfizetői áremelés nem valószínű.
A nézettségi adatok mellett az ár kialakításakor figyelembe vették többek között a műsorterjesztési piacon alkalmazott árazásokat, a csatorna műsoridejét és jellegét, továbbá a saját gyártású műsorok egyediségét és színvonalát. A legtöbb és legsikeresebb helyi tartalmat az elmúlt években rendre az RTL Klub készítette.
Az új rendszer példájaként említik, hogy Csehországban és Szlovákiában, ahol a nagy csatornák jelen vannak a szabadon fogható ingyenes platformban, de egyben a terjesztők fizetnek azért, hogy a kábelcsomagjaikban terjesztik a csatornákat.
Az RTL Klubnak transzparensen kell eljárni a folyamatban a csatorna „Must offer” jellege miatt, azaz szerződéskötési kötelezettség terheli a műsorterjesztőkkel, amennyiben azok elfogadják az általános szerződési feltételeket (ÁSZF) és egyedi szerződést kötnek a csatornával