Ripoff Raskolnikov: kevés helyen tudunk fellépni, nincs pénz

rr_mti_balogh_zoltan

Csaknem három évtizede lép fel rendszeresen Magyarországon Ripoff Raskolnikov osztrák blueselőadó. A sokszínű, mégis egyéni stílust kialakított gitáros, énekes új lemeze, az Odds and Ends bemutatója április 2-án szombaton lesz a fővárosi Kuplungban.

Apró darabkák, ez-az – az Odds and Ends a lemez egyik dalának a címe, és valahogy ezt éreztem megfelelőnek az egész anyagra vonatkozóan is. Egy szám, a Get Away kivételével, amelynek egy változata már szerepelt a Pribojszki Matyival közös Room For Two című albumon, valamennyi az elmúlt négy év termése

– mondta Ripoff Raskolnikov.

Az 1955-ben Lutz Knoglinger néven Linzben született zenész évekig élt Angliában és Franciaországban, mielőtt Magyarországon, egy kis Vas megyei faluban telepedett volna le. Az énekes-gitáros és dalszerző az elmúlt évtizedekben számos koncertet adott Európa különböző részein klubokban és fesztiválokon, eljutott az Egyesült Államokba is, Magyarországon pedig 1987 óta lép fel, és kiválóan megtanulta a nyelvünket.

Kettős, k und k identitásom van, mostanában nem is lépek ki az egykori Monarchia területéről, pedig régebben nagy utazó voltam, de ma egyre nehezebb egy blueselőadónak, kevés helyen tudunk fellépni, nincs pénz. Az osztrák népzene nem érintett meg, a magyar viszont nagy hatással volt rám, imádtam a Muzsikás Nem arról hajnallik, amerről hajnallott című lemezét.

Az Azt gondoltam, eső esik című Muzsikás-számot időnként maga is elénekli a koncertjein magyarul, a Quimby Most múlik pontosan című slágeréhez meg angol szöveget írt.
Ripoff Raskolnikov zenéje nem sorolható be a blues általánosan elfogadott határai közé, egyaránt merít a tradicionális fekete bluesból, a fehér bluesból, otthonosan mozog a Bruce Springsteent idéző stílusban, és akkor is, ha Tom Waitset vagy John Lee Hookert idézi.

Bár a számok újak, van olyan, amelynek ötlete nagyon régóta bennem van. A Late Monday Night alapja már harminc éve megszületett, ott hevert a papírjaim között, de nem jutottam vele tovább, aztán tavaly valahogy megjött az inspiráció és befejeztem. Albumot készíteni nekem ma is fontos, mert bár sok CD-t már nem lehet eladni, én régebben is szerzői kiadásban adtam ki az anyagaimat. A multik nem érezték, hogy belőlem fognak meggazdagodni. A lemezeimet a koncertjeimen árulom, közben tudok beszélgetni az emberekkel.

Ripoff Raskolnikov

MTI Fotó: Balogh Zoltán

A zenész történeteket mesél el a dalaiban, ezekben sokszor ő is szerepel. Megénekli a füstös éjszakák, az ördögi asszonyok, a tengerészek meg az olcsó szállodák világát is.

A hangulatomtól függ, hogy a zenei témaötleteimhez milyen szöveget választok. Olykor a saját életemből merítek, máskor más sztoriját mesélem el. A zenei témák meg gitározgatás közben születnek. Van egy ősrégi kazettás magnóm, ami erősen búg, de arra jó, hogy rögzítsem a dolgokat. Sajnos, mostanában rakoncátlankodik, úgyhogy talán átállok a telefonos felvételre

– mondta Ripoff Raskolnikov.

A 12 számos Odds and Ends című anyagot – amely Raskolnikov tizenkettedik lemeze – állandó zenekarával rögzítette: Nagy Szabolcs zongorázott és a hangszerelési feladatokat felügyelte, Varga Laca basszusgitározott, Gyenge Lajos dobolt. Közreműködött Little G. Weevil gitáron, a Muzsikásból ismert Éri Péter slide buzukin (a címadó dalban), Herr Attila pedig nagybőgőn – ők ott voltak Ripoff Raskolnikov tavaly nyári 60. születésnapi koncertjén is a Kobuci Kertben.

Ripoff Raskolnikov és együttese az április 2-i lemezbemutatón a Kuplungban a teljes lemezanyagot előadja. A zenész legutóbb Graz-ban lépett fel, a következő hónapokban több koncertjük lesz különböző budapesti helyeken, nyáron játszanak a Fishing On Orfűn, nyolc év után ismét a paksi Gastroblues Fesztiválon, valamint a gyulai dzsesszfesztiválon is.



Nincs hozzászólás

Írd le a véleményed!