Bírósághoz fordul a Golgota című Munkácsy-kép védetté nyilvánítása miatt a festmény tulajdonosa, Pákh Imre.
A New Yorkban élő műgyűjtő szerdán telefonon elmondta:
ameddig védett a kép, addig letakarva marad a debreceni Déri Múzeumban.
A Forster központtól arra is van engedélye, hogy a Golgotát elszállítsa a múzeumból, de nincs ilyen terve.
A Munkácsy-trilógia tulajdonában álló darabjának további bemutatását augusztus végén tiltotta meg Pákh Imre, a képet akkor letakarták a Déri Múzeumban. A műgyűjtő a Golgota védetté nyilvánításáról szóló novemberi határozatot megfellebbezte, de a döntés a napokban jogerőssé vált.
Pákh Imrét egyébként nem lepte meg a döntés.
Ezt az eredményt már korábban megsúgták az illetékesek. Az igazság az én oldalamon áll. A Forster központ saját kulturális bizottsága sem javasolta a kép védettségét.
A Kulturális Javak Bizottságának javaslatát általában 99 százalékban elfogadja a központ, ez kivétel volt.
Pákh Imre szerint a védettség egyik kezdeményezője azzal érvelt:
meg kell lépni a kép védettségét, nehogy valami jóvátehetetlen történjen vele.
A műgyűjtő érdekesnek nevezte, hogy:
A tulajdonosi jogok gyakorlása egyesek szerint jóvátehetetlen problémákhoz vezet. Ilyen érvelést utoljára apám hallott, amikor 1945-ben államosították a fuvarozási vállalkozását. A 21. században, egy demokratikus Magyarországon ilyen rákosista kriptokommunista módszernek nincs létjogosultsága. Ezért bíróságra visszük az ügyet, s hiszem, hogy egy független bíróság igazságos döntést fog hozni
– jelezte Pákh Imre.
Arra a lapinformációra, miszerint a festmény tulajdonosának hozzáférhetővé kell tennie az alkotást kutatási, kiállítási célokra, Pákh Imre úgy reagált: 13 évig a Golgota ki volt állítva, kutatták, és mindez folytatódni fog, ha leveszik a képről a védettséget.
Addig viszont, amíg védett, letakarva marad – nyomatékosította álláspontját a Golgota tulajdonosa.
A védetté nyilvánított festményt csak külön engedéllyel lehet kivinni az országból vagy a Déri Múzeumból más helyre szállítani, miközben az állam élhet elővásárlási jogával.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) korábban jelezte, hogy a képet a jegybank Értéktár Programjának részeként kívánja megvásárolni hatmillió dolláros – több mint 1,6 milliárd forintos – vételárért. A védetté nyilvánítás előtt az amerikai-magyar műgyűjtő kilencmillió dollárt kért a trilógia tulajdonában lévő darabjáért.