Lélegzetelállító és szívszorító felvételekkel mutatják be a menekültválságot

Az európai menekültválság egyik legfontosabb helyszíneként számon tartott Lampedusa világát egy kisfiú szemén keresztül bemutató dokumentumfilm a kritikusok kedvence a 66. Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon (Berlinale) a szemle háromnegyedéig, csütörtökig bemutatott versenyfilmek közül.

Az Észak-Afrika felől a Földközi-tengeren keresztül Európába igyekvő menekültek útvonalán fekvő szigetről szóló olasz-francia alkotás elragadtatta a kritikusokat, a Screen International brit filmes szaklap által felkért – amerikai, brit, német, svéd és orosz – szakírók véleményének összesítése alapján a Tűz a tengeren (Fuocoammare) című film 3,3 csillaggal vezeti az eddig bemutatkozott versenyfilmek listáját, messze maga mögé utasítva a teljes mezőnyt.

Az Olaszországhoz tartozó, Tunézia és Szicília között nagyjából félúton fekvő szigetet bemutató dokumentumfilmről a német lapok is rendre szinte rajongó kritikákat közöltek. A műbírálatok visszatérő eleme, hogy a 108 perces alkotás második fele, az olasz parti őrség munkáját bemutató rész lélegzetelállító és szívszorító felvételekkel mutatja be a menekültválságot, és míg a filmművészet általában véve lassan követi a valóságot, a dokumentumfilm révén be lehet hozni a lemaradást, ezért a műfajnak van helye a nagy nemzetközi filmfesztiválok közül az aktuális társadalmi kérdésekre leginkább fogékony Berlinale versenyprogramjában.

https://www.youtube.com/watch?v=f8Kc5wy0Rxg

A Tűz a tengeren rendezője Gianfranco Rosi, aki legutóbbi munkájával, a Róma körüli autópálya mellett élő emberekről szóló Sacro GRA című dokumentumfilmmel 2013-ban a velencei filmfesztiválon elnyerte a legjobb alkotásnak járó Arany Oroszlánt. Új filmjéhez egy éven keresztül követte Lampedusa életét, és a Berlinale katalógusának ismertetője szerint megmutatja, hogy Lampedusa lakói ugyan nap mint nap szemtanúi a „jelenkor legnagyobb humanitárius tragédiájának”, de világuk és a menekültek világa alig-alig érintkezik.

A legjobb filmnek járó Arany Medvéért és a főbb alkotói kategóriákban kiosztandó Ezüst Medvékért 18 alkotás pályázik. Jó kritikákat kapott a menekültválsággal összefüggő másik versenyfilm is, az Inhebbek Hedi című tunéziai munka, Mohamed Ben Attia első nagyjátékfilmje, amely egy kényszerházasság elől menekülő fiatalember történetét meséli el, és az amerikai Jeff Nichols Midnight Special című sci-fi drámája, amelynek főszereplője Kirsten Dunst és Adam Driver.

A német fővároshoz leginkább kapcsolódó filmnek a kritikusok szerint nincs sok esélye a Meryl Streep vezette zsűrinél. Ez az Alone in Berlin című dráma Emma Thompson, Brendan Gleeson és Daniel Brühl főszereplésével. A film alapja Hans Fallada Halálodra magad maradsz című világhírű regénye, amely egy idős berlini pár nácizmussal szembeni ellenállásáról szól. A svájci Vincent Pereznek a legtöbb kritika szerint nem sikerült Fallada nyomába érnie, rendezése unalmas, és a főszereplők a náci tisztet alakító Daniel Brühl kivételével gyengék.

Vegyes kritikai fogadtatása volt a nagyjátékfilmes mezőny egyetlen hazai alkotásának, Zohra Nerrached fiatal német rendező 24 Wochen című drámájának, amely arról szól, hogy miként birkózik meg egy házaspár azzal a hírrel, hogy születendő gyermekük Down-kóros.

A Berlinale a cannes-i és a velencei mellett a legjelentősebb az A-kategóriás filmfesztiválok sorában. A vasárnapig tartó szemlén 436 filmet mutatnak be. A díjakat szombaton adják át. A fesztiválra két magyar alkotást hívtak meg, Bucsi Réka LOVE című animációs filmje a rövidfilmes versenyprogramban debütált, Fliegauf Bence Liliom ösvény című játékfilmjének világpremierjét a formabontó, kísérleti alkotásokat bemutató Forum nevű szekcióban tartották.

 

Megosztás: