Autistáknak is segít a Blendraw készségfejlesztő játék

A Blendraw egy készségfejlesztő játék gyermekeknek, amely hagyományos tábla formában, de mobilos applikációként is létezik. Szegi Amondó, tipográfus, tervezőgrafikus, egy betűtípusból fejlesztette ki a játékot, amelyet közösségi finanszírozás útján próbálnak majd gyártásra vinni.

Hogyan jött az ötlet, hogy egy betűtípusból készségfejlesztő játékot csináljon?

Egy alkalommal, órai feladatot csináltam a betű alapján és a diákok nagyon élvezték a munkát. Ez inspirált később arra, hogy ebből egy játék legyen. Herbszt László grafikus barátom dobta fel végül, hogy mi lenne, ha ezzel a betűtípussal nem csak írni, de rajzolni is lehessen. Így született meg a rajzoló-író tábla ötlete. A játék alapötlete a SOZ (Sorry) nevű betűtípusból származik, amely két alapformából építkezve – egy négyzet és egy negyed körcikk – alkotja meg a betűket és a számokat. Minden karakter beírható egy négy mezőből álló négyzetbe. Az alapformák már a betűtípus esetében is a vizuális absztrakció készségének használatát serkentik, a különböző színek variálása pedig a képi ábrázolás területével egyesíti az írást.

Mi a játék lényege és hogyan működik?

A játéktér 8×10 cm-es tábla, amelyen 2×2 cm oldalhosszúságú, négyzet alakú bemarások találhatók, amelyekbe a két komplementer színű geometrikus alapformaelemeket lehet tetszőleges sorrendben egymás mellé és egymás alá elhelyezni. A játék lényege éppen ebben áll. Az alapelemek helyzetét, sorrendjét tetszőlegesen változtathatja a játékos: forgathatja, cserélheti, a tábla területén bárhol egymás mellé helyezheti, üres helyeket hagyhat ki az elemek között. Így hozhat létre kompozíciókat, a valóságban látható tárgyak, dolgok, állatok és növények absztrakt képeit, valamint szavakat és rövid mondatokat. A variációs lehetőség szinte végtelen, hiszen egy-egy tárgy, állat vagy növény (például kutya, hajó, virág) számos formában és színben absztrahálható. Emellett fogalmak, érzések, gondolatok képi megjelenítésére is alkalmas a játék. Egy színpár és kiegészítő színei állnak a játékosok rendelkezésére, ugyanakkor lehetőség van más színű elemek utánrendelésére is. A játék több korosztály számára jelent játékos – ily módon észrevétlen – készségfejlesztést, ugyanakkor a sajátos nevelési igényű gyermekek esetében célzott készségfejlesztésre is alkalmas. A készségek közül kiemelkedik a vizuális absztrakció és ezzel az absztrakt gondolkodás készségének fejlesztése, amely a kreatív alkotóképességet, a szintézisteremtés képességét is magával vonja, és bármely életkorban fejleszthető. Mindez egy mobil (IOS) applikáció, amely hagyományos formában is létezik. A fizikai tábla mindennek a kivetülése, természetesen itt a színek és elemek száma korlátozott.

Blendraw

Pontosan milyen készségeket fejleszt a játék?

A játék kisgyermekkorban, 5 éves kortól az iskolai feladatokra való felkészítést támogatja, hiszen a tanuláshoz szükséges kognitív képességek, az információ feldolgozás, valamint az alapvető iskolai készségek közül többet aktivizál és fejleszt. Ehhez természetesen szükség van a szülő vagy fejlesztőpedagógus segítségére, valamit a játékot kiegészítő kifestő könyv alapábráira. Segítségre csupán az első alkalmak esetén van szükség, illetve az olvasás és írás tanítása esetén a betűk elsajátításáig. A kognitív képességek közül a játék fejleszti az absztrakciós képességet, az emlékezetet, a koncentrációt (figyelmet) és a szókincset. Az információ feldolgozás területén fejleszti a szenzo-motoros képességeket, a szekvencialitást, a vizuális feldolgozást, célzott fejlesztés esetén a fonológiai és auditív feldolgozást, valamint a lexikális hozzáférést. Sajátos nevelési igényű gyermekek esetében segít a diszfunkciók leküzdésében is. Az iskolai készségek közül főként az olvasás és számolás képességét fejleszti és kiválóan alkalmas a geometriai alapfogalmak elsajátítására is. A Blendraw táblajáték és a hozzá kapcsolódó mobil applikációk szórakoztatnak is és tanítanak is egyszerre.

A játék nem csak egészséges gyerekeknek segít, hanem speciális nevelést igénylő gyerekeknek is. Miben segít ez a játék például egy autistának?

Nem vagyok szakember, de abban a pillanatban, ahogy egy fejlesztőpedagógusokhoz került, egyre több oldalát ismertem meg a játéknak. Olyan dolgokat is lehet vele fejleszteni, amelyekre én nem is gondoltam, például a zöngés zöngétlen hangok megtanulása.

Milyen korosztály használhatja?

4-5 éves kortól már lehet használni a fizikai táblát, úgy gondolom körülbelül 18 éves korig.

Hogyan próbálják népszerűsíteni a játékot? Bemutatják iskolákban, illetve óvodákban?

Igen, óvodákba is iskolákba is elvittem már a táblát és a táblához készült színező-foglalkoztató füzetet. Az applikáció hamarosan érkezik az AppStoreban. Már dolgozunk az app trailer-én. Lelkes fiatal csapatot gyűjtöttem magam köré, akik mind ingyen dolgoztak eddig. Nagy köszönettel tartozom neki ezért! Az applikáció sikere is múlik azon, hogy hogyan sikerül majd beindítanunk az Indiegogo kampányt, ahol megpróbáljuk közösségi finanszírozással beindítani tábla gyártását. Egyelőre csak néhány prototípus készült a táblából.

Megosztás: