Misszió a Föld megmentésére: Motion caption trükkökkel és effektkavalkáddal száll harcba a PiPS:lab a digitális Big Brother ellen
…feltettük a kérdést: mi lenne, ha ez ember be tudná váltani a magánéletét a jobb verziójú valóság megteremtéséért?
PiPS:lab: Social Fiction 2 – Árnyékok a felhőben, 2015. március 27. (péntek) 20.00, Trafó Kortárs Művészetek Háza
A Földet digitális hatalomátvétel fenyegeti, de aggodalomra semmi ok, mert március 27-én ismét eljön a PiPS:lab társulata, hogy egy virtuális űrhajóval megmentsen minket az informatikai káosztól. A PiPS:lab, a feltalálókból és zenészekből álló holland társulat, októberi budapesti sikere után, ezúttal legújabb, idén februárban bemutatott előadásával vendégszerepel a Trafóban. A Social Fiction 2-ben szürreális őrület és effektkavalkád várható, 3D-s ecsetvonásokkal és motion capture trükkökkel megspékelve.
Tavaly októberben a Pecha Kucha Night születésnapi kiadásában és a DieSpace 3.0 című előadásban a PiPS:lab már ízelítőt adott a magyar közönségnek a holland humorral átitatott színházi sci-fi sajátos világából. A Social Fiction olyan összművészeti trilógia, amelybe a mozgóképtől kezdve a festészeten át a videojáték elemekig minden belefér.
A motion capture rendszert integráljuk egy élő előadásba. Egy virtuális világot építünk, ahol elmeséljük a történetünket.
(Thijs DE WIT)
A misszió sikeres végrehajtásához azonban nem elég a technikai lelemény, a produkcióban fontos szerephez jut a közönség is: ők is tehetnek valamit bolygónkért, közülük kerül ki ugyanis annak az űrhajónak a kapitánya, aki biztonságos terepre navigálja a galaktikus járművet.
A PiPS:lab sajátos, művészeteken átívelő előadásai hasonlóan ötvözik a színházat a tudománnyal, mint ahogyan a Kraftwerk a zenét a technológiával.
Egyszer láttam egy dokumentumfilmet a Kraftwerkről. Amikor indult a zenekar, a tagok nem zenészek voltak, hanem technikusok, azután megalkották saját hangszereiket, és elkezdtek játszani rajtuk. Nem akarom a Kraftwerkhez hasonlítani magam, de valami hasonlót csinálunk a színházban. Technikai világot teremtünk, aztán hagyjuk, hogy a találmányaink meséljék el a történetet.
(Wit)
A Social Fiction alapötlete az volt, hogy feltettük a kérdést: mi lenne, ha ez ember be tudná váltani a magánéletét a jobb verziójú valóság megteremtéséért?
(Wit)
Az előadásban ez a törekvés valósul meg, és így hozzáférhetünk egy utópisztikus valóságmodellhez. A jövőbe utazunk, vagy éppen át egy olyan másik dimenzióba, ahol összecsúsznak a valóságsíkok. A különleges technika lehetővé teszi, hogy a közönség ruháiból vegyenek színmintát, majd azzal fessenek a levegőbe, vagy virtuálisan alkossanak és rajzoljanak meg szereplőket. De nem ez az egyetlen csavar, mert a színpadon történteket le is filmezik, és a szemünk előtt vágják össze.
Nem ér itt véget a tudományuk: saját készítésű klasszikus hangszereikkel kísérik a rövidfilmet. A téma egyébként kézenfekvő: mindennapjainkat egyre inkább meghatározza a virtuális tér. Facebook, Twitter, Instagram: csupa olyan csatorna, amelyektől egyre többen függenek, és amelyeken bárki követheti a felhasználó életét akár percről percre. A Social Fiction 2 ezt a jelenséget gondolja tovább: mindannyiunkat megfigyelnek, a digitalitás pedig Nagy Testvérként irányítja a földlakók életét. Ezzel száll harcba a PiPS:lab. Az előadásban nem csak képletesen, hanem a harmadik dimenzió valóságában, azaz élőben is beszállhatunk egy űrhajóba, ami átveszi a hatalmat a digitális szörnyeteggel szemben. Hogy ki győz, az a közönségen múlik, hiszen a társulat számít a nézők aktív részvételére.
Ennél aktuálisabb darabot nehéz találni, hiszen ma egyre többen foglalkoznak a privát szféra és a közéleti jelenlét közötti határok elmosódásával, ahogy a digitális és a különböző valóságelemek összecsúszásával is. Dave Eggers spekulatív regénye A kör, vagy Spike Jonze filmje A nő/ Her sem véletlenül örvendett nagy sikernek az utóbbi években, és talán az sem véletlen, hogy most újra látható a mozikban Kubrick Űrodüsszeiája is. Ezek sorába kapcsolódik be a Social Fiction 2 is, ami talán meghatározóbb élményt is kínál a fentieknél, hiszen személyes jelenlétet követel meg a színházi térben bemutatott techvarieté. A produkcióból kiderül, mi az a digitális realizmus, és felfedezhetjük saját jövőtervezési lehetőségeinket is.
A március 27-i előadás után megrendezésre kerülő közönségtalálkozón Csiszár Mátyás, digitális művészeti szakíró beszélget az alkotókkal.
Részletek kritikákból
A pop art és a modern technológia különleges machinációja számos elektronikai és zenei közjátékkal, mely arra ösztönöz, hogy meghatározzuk saját helyünket a digitális világban.
[YP Live Nationwide 21/11/2014]
Fantáziadús, interaktív, okos sci-fi Amszterdamból.
[YP Live Nationwide 21/11/2014]
Ez a show olyan, akár egy balett, ahol a tánc az ember és a technológia közötti bonyolult és finom kölcsönhatásaiból építkezik.
[getdown.ca 20/11/2014]
A végén minden elem egy zenés, digitális animációs performansz egyedi keverékévé áll össze. A folyamat elmagyarázása lerántaná a leplet a mókáról, úgyhogy csak annyit mondhatok, ezt a produkciót át kell élni.
[getdown.ca 20/11/2014]
PiPS:lab
Az elmúlt 15 évben az amszterdami székhelyű PiPS:lab számos expresszív, látványos és interaktív multimédia-előadást hozott létre. Egy maguk által programozott és kifejlesztett szoftvert használva az élő videóművészet technikai módszereit fejlesztették mesterfokra.
Az audio-videó technológiák teátrális szerepet kapnak produkcióikban. A vizuális effektek olyan szeszélyes, manipulált, kontextusukból kiragadott és zenével fűszerezett elemekké válnak, melyek egyenrangú szerepet játszanak a színészekkel és zenészekkel. A köztük és a közönség között egyfajta összekötő „mixerként” működő számítógép pedig meglepően innovatív módon aktivizálja a nézői percepciót.
Előadók és koncepció: Keez DUYVES, Yorick HEERKENS, Willem WEEMHOFF, Daan VAN WEST, Thijs DE WIT