Különleges városi helyszíneken szerveződő lakóközösségek, a kelet-európai építészet élő öröksége és a városi aktivizmus új formái szerepelnek az idei Budapesti Építészeti Filmnapok válogatásában, amelynek a Toldi mozi ad otthont március 5. és 8. között.
A Kortárs Építészeti Központ (KÉK) szervezésében zajló programon több mint 30 dokumentumfilm és számos háttérbeszélgetés várja az urbanisztika, az építészet és a dizájn filmnyelvi különlegességei iránt érdeklődőket.
A KÉK idén a nagyvárosi élet témáit feldolgozó nemzetközi filmesek, rendezők számára hirdetett pályázatot. Több mint 30, főleg 2013-ben 2014-ben készült rövidfilm, egész estés dokumentumfilm és kísérleti film került a Budapesti Építészeti Filmnapok idei válogatásába, a hagyományokhoz igazodva több, egyformán aktuális urbanisztikai-társadalmi probléma köré csoportosítva.
A vetítéseket idén is beszélgetések, előadások kísérik, így a filmnapok vendége lesz többek között a világhírű holland építész és teoretikus, Herman Hertzberger.
Az idei rendezvény különlegessége, hogy a vetítéseket önálló program zárja az Uránia Filmszínházban március 9-én; ekkor lesz a magyarországi premierje a Wim Wenders német rendező által készített Cathedrals of Culture című 3D filmnek, amely kiemelkedő építészeti megoldásokkal bíró épületek szemszögéből mutatja be az
emberekben zajló mindennapok világát.
A projektben olyan neves filmesek fogtak össze, mint Robert Redford, Michael Madsen vagy Karim Ainouz.
A 2015-ös mustra témái is meglehetősen sokszínűek: önszerveződő, építészeti közösségek, a kelet-európai építészet élő öröksége, és az építészeti eredetiség jelenik meg visszatérően az egyébként különböző fókuszú filmekben. A fesztivál nyitófilmje egy lebontásra ítélt londoni lakótelep közösségét bemutató alkotás, az Estate: A Reviere, amelyet több, szintén a periférián élő lakóközösségekről szóló film követ, többek közt a cseh Inner Yard, az osztrák Life in the Coffin Factory és az amerikai Christiania – 40 Years of Occupation.
Az idei válogatásban a vidámparkok és szórakoztatóközpontok sajátos, „város a városban” státusát vagy éppen hanyatló állapotát ábrázoló filmek is láthatók lesznek, a Neon és a Superjednostka című két lengyel film pedig arra a kérdésre keresi a választ, hogy a kelet-európai országok megtanultak-e együtt élni a rendszerváltás előtti építészet emlékeivel.
A Toldi moziban tartott vetítéseket rendezői háttérbeszélgetések és szakmai kerekasztal-beszélgetések követik, idén angol és magyar nyelven egyaránt. Az osztrák kisváros, Hallstatt kínai másolatát bemutató Double Happiness című dokumentumfilmmel kapcsolatban a Mitte Communications és a KÉK közös szakmai programjaként az építészeti eredetiség és a „városmárkázás” lehetőségeiről beszélget majd Finta Sándor és Szemerey Samu építész, illetve Misetics Mátyás, a Mitte kreatív igazgatója.
A szakmai események mellett a filmnapok késő esti programjai is évek óta népszerűek: ebben az évben a nyitónapon Finta Sándor áll a dj-pult mögé, de pénteken és szombaton is változatos program várja a kötetlenebb szórakozásra vágyó közönséget.