Stratégiai együttműködési megállapodást írt alá a Magyar Nemzeti Múzeum (MNM), a Néprajzi Múzeum, a Magyar Mezőgazdasági Múzeum és az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Bölcsészettudományi Kara (BTK) szerdán Budapesten.
A megállapodást az intézmények vezetői – Dezső Tamás, a bölcsészkar dékánja, Csorba László (MNM), Kemecsi Lajos (Néprajzi Múzeum) és Estók János (Magyar Mezőgazdasági Múzeum) főigazgatók – írták alá.
Dezső Tamás, a bölcsészkar dékánja a rendezvényen elmondta, hogy egy régóta meglévő együttműködés kapott új formát, és ez a
megtermékenyítő kapcsolat párját ritkító lehetőséget jelent.
Mint fogalmazott, a hallgatók még szervezettebb keretek között szerezhetnek múzeumi gyakorlatot, miközben a szakma megismerheti a fiatal tehetségeket, emellett a muzeológus kollégák órákat tartanak az egyetemen és doktori témákat vezetnek.
Csorba László arra hívta fel a figyelmet, hogy miközben az iskola mindig az elmélet és információk felől indul el, egy igazán jól felépülő intézménynek keresnie kell azokat a formákat, amelyek már a tanulás időszaka alatt lehetővé teszik a leendő szakembereknek a gyakorlati tudás megszerzését.
Estók János kiemelte: a szerződéssel négy intézmény tesz hitet a jövő mellett, és hosszú távon gondolkodva olyan múzeumi szakembereket, muzeológusokat és tanárokat képeznek, akik a jövő generációit formálják majd.
Mint mondta,
a dokumentumban nemcsak a muzeológusok és a múzeumi szakemberek képzése szerepel, hanem megfogalmazódik benne az az igény is, hogy a tanárképzés viszonylatában is kapcsolatba lépjen egymással az egyetem és a múzeumok.
Kemecsi Lajos arról szólt, hogy a Néprajzi Múzeum – Városligetbe költözése után – új múzeumtípust, azaz a társadalmi múzeumot kívánja megvalósítani.
Ebben a fogalomkörben az oktatásnak, a képzésnek és a felsőoktatásban való szerepvállalásnak alapvető jelentősége van.
A szerződés rögzíti az oktatási intézmény különböző képzései, szakirányai esetén a képzési tervek kidolgozását és azoknak megvalósítását, főképpen a muzeológia BA szakirány és a történeti muzeológia mesterszak, valamint a történelemtanári szakok és a doktori képzés esetében. A múzeumok képzési helyként közreműködnek az egyetem közgyűjteményi munkához kapcsolódó tárgyainak oktatásában. A hallgatók szakmai gyakorlaton vesznek részt a múzeumokban, segítik a múzeumok munkáját, rendezvényeit, kommunikációját.
Az egyetem és a múzeumok között létrejövő együttműködés erősíti azt a minisztériumi törekvést, hogy a kulturális és az oktatási ágazat minél szorosabban, minél hatékonyabban és értékteremtőbb módon működjön együtt – hangsúlyozzák az eseményen kiosztott sajtóanyagban.