Képzeljük el, hogy nincs értelmes magyarázat a gyilkolásra

Az vagy, amit teszel.

Ha csak az lennék, amit eszem, akkor összetételemet tekintve szárított cickafark, banán, kenyér, nagy mennyiségű csokoládé, krumpilpüré és víz volnék, egy átlagos napból kiindulva.

De van – e szándéka bennem a zöldségnek, gyógynövénynek, folyadéknak, vagy csak lehetővé teszik, hogy megtegyem azt, ami a szándékom?

Legyen az bármi. Az a bármi, a tett. Ami már én vagyok, aki most gondolkodik.

Szándékom szerint megetetem, megitatom, felöltöztetem magamat, megvédem a testet, amiben élek, hogy folytatni tudjam az életet, amivel további szándékom van.

Minden nap más és más villamosvonalon jegyet lyukasztani. Oda tartani, ahol a megvalósulást remélem.

Elkérni, nyúlni érte, átvenni, eltenni, elvinni, átadni, kapni érte valamit, elfogadni.

Kifejezni. Közzétenni. Formába önteni: szobor, kép, vers, péksütemény, szoba lefestett falai, télikabát, kávéfőző, templom.

Beszéd. Élő tett. Minden részem és részletem elmond: fel vagyok szerelkezve tetőtől talpig, nemcsak állig, fölötte ott a szám, vele szavakkal mondom ki.

Ha akarom kicserélem a felszerelkezést felfegyverkezésre. A magam részéről védelmi szándékkal, ami a másik felől támadás. Nem azon múlik, hogy a beszélő számmal eszem – e disznóhúst.

Kéz. Építő testrész: fűrészel, becsavaroz, egymásra rak, hajtogat, hegeszt, műtétet végez, leír, rajzol.

Rajzol. A kezével szól: testbeszéd. Testvérbeszéd. Testvérgyilkosság.

Minden megvan: őstörténet. Eltérő szándékú hitkövetés.

Képzeljük el. Vagy fordítva: az elképzelt létezése teremtse meg bennünk a kigondolás vágyát.

Kvíz. Találjuk ki a valósat. Hagyjuk magunkat azon töprengeni, amit eredendően tudunk.

Tehát, képzeljük el, hogy nincs értelmes magyarázat a gyilkolásra.

Kellemetlen feltevés?

A részletekben fellelhető logika megtévesztő ereje sokakban felmenti a tettest. A megértés elbizonytalaníthat, ha nincs mellette egy sziklaszilárd, előre tisztázott, csupasz értékhierarchia.

Olyan, mint házasságkötéskor a hűség ígérete. A csalás, az csalás. A hűtlenkedőnek el kell ismernie a hűtlenségét, okokra való hivatkozás nélkül.

Manipuláció.

A jól felépített szónoklat mindig talál híveket, a hívekből újabb szónokok születnek, akiket követni kezdenek. Készen akár arra is, hogy életeket vegyenek el.

Játék egy műanyagból kiöntött szakállas istenfigurával.

A későbbi gyilkos korábban csak egy megszólított. Olyan, aki hagyta magát.

Mert jólesett neki. Szerepe van. Végre.

Miközben hallgatta amit neki mondtak, nem dúdolgatta magában a gyerekkori kedvenc slágerét, nem próbálta összerakni szó szerint a szöveget, nem akart megfeszülve emlékezni valami teljesen másra azért, hogy nehogy elkezdje azt gondolni, amit hall.

Elmenni nem mert. Az nem illendő. Így adta át magát.

A gyilkosság, az gyilkosság.

Isten még ilyenkor is tapintatosan kérdez:

Hol van Ábel, a te atyádfia?

Káin a tőle megszokott flegmassággal így felel:

Nem tudom, avagy őrzője vagyok-e én az atyámfiának?

Bár nem engem kérdezett, de válaszolok.

Igen, őrzője vagy!

Megosztás: