Egy magyar pornófilmből származik az a felvétel, amely az Iszlám Állam terroristáinak a Twitteren közölt, illusztrált propagandaanyaga szerint azt ábrázolja, hogy „az iraki-szíriai hadsereg mészárosai” egy szunnita nővel erőszakoskodnak – írta a közösségi oldalon az amerikai külügyminisztérium.
A Twitteren vívott ideológiai háborúban lezajlott pengeváltásról kedden számolt be az amerikai Slate című online magazin. A dzsihadisták a propagandaanyagban három fotót közöltek, amelyek szerintük a békés szunnita lakosság elleni atrocitásokat ábrázolják.
A középső fotót egy magyar pornóból vették. Hagyják abba a hamis fotók felhasználását ahhoz, hogy veszett ügyük támogatására bírják az embereket.
– hangzott az IÁ által megkörnyékezett amerikaiak kijózanítását célzó Twitter-fiókon közzétett külügyi üzenet.
Az amerikai diplomáciai tárca által üzemeltetett ellenpropaganda-Twitter-fiók neve Think Again Turn Away, azaz Gondold meg, utasítsd el. A fiók olyan nők és gyerekek ügyeivel foglalkozik, akiknek az Iszlám Állam valamilyen módon ártott.
Az amerikai külügyminisztérium Barack Obama elnök utasítására 2011-ben hozta létre a Stratégiai Terrorelhárítási Kommunikációs Központot (Center for Strategic Counterterrorism Communications, CSCC), amelynek az a feladata, hogy az internetet figyelve ellenpropagandát dolgozzon ki az ott megjelenő radikális anyagokkal szemben. Az intézmény évi 6 millió dolláros költségvetéssel és mintegy kéttucatnyi munkatárssal működik.
A központ, amely Richard Stengelnek, a nyilvános diplomáciáért és közkapcsolatokért felelős államtitkárnak – a Time magazin volt felelős szerkesztőjének – tartozik elszámolással, arab, urdu, szomáli és angol nyelven igyekszik cáfolni az iszlamisták szólamait és negatív beállításba helyezni törekvéseiket. A csoportnak 15 arab, négy urdu, két szomáli és két angol nyelven dolgozó munkatársa van. Az amerikai ellenpropagandisták által megfigyelt weboldalak és portálok a Twittertől a YouTube-on át a jemeni online törzsi fórumokig terjednek.
Alberto Fernandez volt nagykövet, a központ koordinátora a Time magazinnak szeptemberben elmondta, hogy a központ üzeneteivel nem a szélsőségeseket célozza meg, hanem azokat, akiket azok befolyásolni igyekeznek, de még nem váltak terroristává.
Amerikai szakértők szerint az al-Kaida iraki szárnya volt az első szélsőséges szervezet, amely az internetet igazán hatékonyan tudta alkalmazni propagandacélokra, az Iszlám Állam pedig azt új szintre emelte, és az összes hasonszőrű csoport közül a legkifinomultabb közösségimédia-propagandát folytatja. Az IÁ saját okostelefon-alkalmazást és al-Hajat Médiaközpont néven saját propagandaszervezetet hozott létre, amely a dzsihádot dicsőítő videoanyagokat gyárt.
Fernandez szeptemberben úgy nyilatkozott, hogy
2013 a Twitter éve volt az al-Kaida és az IÁ számára.
Május óta több mint 60 ezer Twitter-fiókot hoztak létre, közülük 27 ezret James Foley amerikai újságíró augusztus 19-én történt lefejezése után. Az Iszlám Állam a közkeletű becslés szerint eddig mintegy 100 amerikai állampolgárt tudott harcosainak sorába verbuválni.
A propagandaanyagban felhasznált kép valószínűleg egy azok közül, amelyek tíz évvel ezelőtt több arab internetes oldalon iraki nőket megerőszakoló amerikai katonákat ábrázoló fotókként jelentek meg. Ezek közül akkor a Boston Globe is leközölt néhányat, ám kiderült róluk, hogy egy magyar cég által bejegyeztetett, háborús tematikájú pornóoldalról származtak.