Abu Dhabi hercegnőjének alkotásai az Art Moments közép-európai vizuális művészeti fesztivál olvasztótégelyében. Ha alkotásról van szó, a Sheikát a média hatásai és a történelem mozgatják leginkább. Személyes asszisztense, Tasneem Nadeem válaszolt kérdéseinkre.
Hogyan került a hercegnő a művészet közelébe?
Tasneem Nadeem: Eleinte szimplán az önkifejezés öröméért alkotott. Tevékenysége életcéllá és karrierré 2004-től nőtte ki magát, amikor iskolájában megnyerte a Shka Latifa művészeti díjat. Abu Dhabiban tanult művészetet a Zayed Akadémián. A tanulmányokat számos rangos kiállítás követte, mint az Emirati Expressions, az Art Abu Dhabi vagy az Art Dubai. Első önálló kiállítását, a „Dialógust” az Artspace Galériában rendezték Dubaiban. Mára nemzetközi elismertséget és számos művészeti díjat nyert.
Mi a Sheika művészetének alapvető esszenciája?
T.N.: HH Sheikha Alyazia bint Nahyan bin Mubarak Al Nahyan olajfestékkel fest vászonra, ám vásznai kilépnek a kétdimenziós síkból a háromdimenziós térbe. Kulturális jelenségekre reflektáló alkotásai ez által többlet-értelmet nyernek, játékosakká és egyben elgondolkodtatóvá válnak.
A Városligeti Csónakázó-tóra épített 800 négyzetméteres Art Moments szigetrendszer Abu Dhabi Art Hub kiállítóterében az intézmény vendégművészeinek alkotásai mellett a hercegnő három munkája látható.
The Dish (Az edény)
A Sheika 2014-es alkotása a média hatására reflektál. Ami a gondolataink javát formálja, javarészt a médiából áradó információ, legyen annak jó vagy rossz hatása. Az formálja világképünk, azzá válunk, amit elfogyasztunk a médiából. És ahogy a közmondás tartja: az vagy, amit megeszel.
The Twirl (A fordulat)
A hercegnő 2013-ban készítette „Sponatneitás” című sorozatát, ennek egyik darabja látható az Art Momentsen. „A papírrepülő csak akkor járja a maga útját, ha elengedtük. A pillanatban, a jelenben létezni azt jelenti, hogy elengedünk dolgokat, félelmeket, előítéleteket és spontán cselekszünk.” Spontán cselekedni: gondolkodás nélkül, hirtelen impulzus hatására tenni valamit. A Sheika sorozatában a spontaneitás formáit és mechanizmusát kutatja, ábrázolja. Ennek egyik vizualizációja a szabadjára engedett papírrepülő, amiről nem tudni, merre száll, ha egyszer elengedtük.
Exaggeration (Túlzás)
Alyazia ezen alkotása egy időszámítás előtt 300-ból származó ősi, egyiptomi apró Isis szobor felnagyított festménye. A korunkra szintén jellemző túlzás, túlzó megfogalmazások, kijelentések tükre.
Az Abu Dhabi Art Hub kiállítási anyaga mellett augusztus 20-ig számos tárlat várja az érdeklődőket az Art Moments szigeten a Városligeti Csónakázó-tavon a Műjégpálya épületének szomszédságában. Többek között a kuwaiti Contemporary Art Platform három művészének munkái, Fenyvesi Áron közép-európai művészek munkáiból összeállított válogatása, végzős képzőművész növendékek diploma kiállításai, egy futurisztikus Mercedes modell a MOME és a Mercedes-Benz közös design projektjéből. Látható még a Liget Budapest tárlata a Városliget múltjáról és jövőjéről, a Cégér a jó bornak alkotói pályázat 10 legjobb pályaműve, Pistyur Imre Munkácsy-díjas szobrászművész és Kelemen Zénó szobrai, az 55. Velencei Biennálén hazánkat képviselő Asztalos Zsolt videó-installációi, valamint Szilágyi Lenke fotósorozata a debreceni Modemből.