Mintha mozdulat közben festette volna Vermeer, a lány felénk fordul. Fülében a gyöngy misztikum, szinte valószerűtlen, ekkorát kecsesen viselni képtelenség. Talán soha nem is létezett, ahogy viselője sem, népszerűsége kétségkívül sokat köszönhet titokzatosságának.
Az alkotó, Johannes Vermeer különcnek számít
a németalföldi festők között. Kortársai tárgyakkal, beszédes kellékekkel telezsúfolt képeivel szemben Vermeer játszik velünk. Mindig sokat hagy a képzeletnek, jeleneteiben nem egyértelmű a szereplők viszonya, a történetet a szemlélő találja ki hozzá. Mintegy három tucatnyi fennmaradt festményéből mára a Leány gyöngy fülbevalóval a leghíresebb, az 1995-ös washingtoni Vermeer-kiállításnak köszönhetően, amelyet a festménnyel hirdettek.
Nagyszerűen mutat reprókon, ami rengeteget számít a tömeges nyomtatás korában, amikor a festmények bárki számára elérhetőek.
– mondja Emilie Gordenker, a Mauritshuis igazgatója. Innen indult és itt látható a Leány, mióta visszatért világkörüli útjáról, ahol 2,2 millióan voltak kíváncsiak Vermeer mesterművére.
Akárcsak a Mona Lisa,
a névtelen lány is izgatja már a fantáziánkat egy ideje. A Tracy Chevalier bestselleréből készült filmben Scarlett Johansson alakította, ebben a történetben gyönyörű metaforákkal átszőtt lelki szerelem fűzi össze a festőt múzsájával, aki nem más mint a ház egyik cselédje.
Saját idejében, az 1600-as évek második felében még nem annyira számított a lány kiléte. Lehetett akár Vermeer lánya, szomszédja, titkos szeretője vagy akár egy idealizált kép, mint ahogyan a XXI. század számára is. Még az is lehet, hogy az írónő találta el. A korban gyakori volt az ún. „tronie” festészet, amely kifejező arcú alakokat vagy egzotikus kosztümbe öltözött szereplőket ábrázolt.
Leány mindkét kitételnek megfelel,
ajka a kor divatjával ellentétben résnyire nyílt, mintha mondani akarna valamit, fején a turbán sem európai jellegzetesség. Eleven karakter egy távoli, elképzelt világból. – Gyönyörű, ez egyértelmű – magyarázza Gordenker, – de a kompozíció is nagyon eltalált. A sötét háttérből ránk figyel, élettel teli, mint egy fénykép. És mindjárt mond valamit. Amerikától Japánon át Olaszországig mindenki szeretné hallani a mondandóját.
Tracy Chevalier szerint
az teszi ennyire vonzóvá, hogy megoldatlan.
A mesterművek ettől jók, hogy nem hagynak nyugodni. Ha rájönnénk, jöhetne a következő. Viszont amíg találgathatunk, vissza fogunk térni hozzá.
Ha valakinek van ötlete, ért az időutazáshoz, vagy álmodott már hasonlót, kérjük ossza meg velünk kommentben!