Zakót és csokornyakkendőt viselő férfi portréját fedezték fel a kutatók Pablo Picasso 1901-es La Chambre bleue (A kék szoba) című festményének felszíne alatt.
A spanyol művész Párizsban, híres kék korszakának (1900-1904) idején festette mindkét alkotást. A La Chambre bleue (Le Tub) című festményt 2008 óta vizsgálják a washingtoni The Phillips Collection, a National Gallery of Art, a Cornell Egyetem és a delaware-i Winterthur Múzeum szakértői.
A kutatók fejlett infravörös képalkotó eljárást alkalmazva fedték fel annak idején az alsó festményt, amelyen egy zakót, csokornyakkendőt és gyűrűket viselő szakállas férfi látható, amint arcát az egyik kezén pihentetni. Az elmúlt években a szakemberek tovább finomították a képet, és a vizsgálatok megerősítették, hogy a portré valószínűleg közvetlenül a La Chambre bleue előtt készülhetett.
The Phillips Collection kurátoraként dolgozó Susan Behrends Frank véleménye szerint:
Amikor Picassónak új ötlete támadt, azonnal munkához látott, hogy megvalósítsa azt. Az ilyen pillanatokban a művész gyorsan ráfestett egy már befejezett alkotására. Nem engedhette meg magának, hogy mindig új vásznat vegyen, amikor megszállta az ihlet. Előfordult, hogy kartonpapírra dolgozott, mivel a vászon sokkal drágább volt.
Patricia Favero restaurátor szerint a 2008-as felfedezést követően a kutatók ki akarták deríteni, hogy kit ábrázol az alkotás. Az egyik tippjük, hogy Ambrose Villard párizsi műkereskedő látható a képen, aki Picasso első, 1901-es kiállításának volt a házigazdája. Ám mivel ezt a feltételezést sem dokumentumok, sem a vásznon lévő nyomok nem támasztják alá, így a kutatás tovább folytatódik.
A kép vizsgálata tovább folytatódik, mivel a kutatók szeretnék felfedni a rejtett alkotás színeit. Mindeközben a kurátorok már egy 2017-es kiállítást terveznek, főszerepben a két festménnyel – adta hírül a BBC News.
Nem ez az első alkalom, hogy rejtett képre bukkantak egy Picasso-alkotás felszíne alatt. A Clevelandi Művészeti Múzeum gyűjteményében lévő La Vie (Az élet) című alkotás vizsgálatából kiderült, hogy Picasso újradolgozta a kép kompozícióját, míg a manhattani Guggenheim Múzeumban őrzött Femme au repassage (Vasaló nő) című festmény felszíne alatt egy bajszos férfira bukkantak a kutatók.