Az észak-amerikai kontinens és Nyugat-Európa megmérettetésének ígérkezik a botrányokkal övezett Grace – Monaco csillaga című film versenyen kívüli bemutatójával szerdán kezdődő 67. cannes-i filmfesztivál, amelynek hivatalos programjába szinte kizárólag ismert és visszatérő vendégnek számító alkotók kaptak meghívást.
Az eseményére 4580 újságíró akkreditáltatta magát, a fesztivállal párhuzamosan megrendezett filmpiacra pedig 12 ezer szakmai érdeklődőt várnak a francia tengerparti városba, amelynek lakossága a következő 12 napban 70 ezerről 200 ezerre duzzad.
A szervezők csaknem 1800 benevezett nagyjátékfilm közül
választották ki azt a 18-at, amely az Arany Pálmáért versenyezhet. A hivatalos program második legjelentősebb versenyébe, az Un certain regard (Egy bizonyos nézőpont) elnevezésű szekcióba pedig 20 alkotás kapott meghívást, köztük Mundruczó Kornél Fehér Isten című filmje, amely a 39 éves rendező hatodik műve és az ötödik, amely a világ legrangosabb filmes találkozóján mutatkozhat be. A világpremier május 17-én szombaton, a fesztivál leglátogatottabb napján lesz a cannes-i Fesztiválpalotában az alkotók és a szereplők jelenlétében.
Ezenkívül még két magyar rövidfilmet mutatnak be Cannes-ban: Szőcs Petra A kivégzés című magyar-román koprodukcióban készült 15 perces alkotása kilenc másik művel indulhat a legjobb rövidfilmet illető Arany Pálmáért. A film bemutatója május 23-án lesz. A filmfőiskolák legjobbjait felvonultató Cinéfondation szekció válogatásában pedig Kárpáti György Mór, a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatója mutatkozhat be május 21-én Provincia című diplomafilmjével.
A cannes-i Fesztiválpalota 24 lépcsőfokán naponta többször lecserélik majd a 60 méter hosszú vörös szőnyeget, amelyen elsőként a Grace – Monaco csillaga című botrányszagú film alkotógárdája vonulhat fel, élen a címszerepet alakító Nicole Kidmannal és Tim Roth-tal.
A Grace Kelly egykori hollywoodi filmsztár és III. Rainer monacói herceg házassági válságát feldolgozó alkotást a monacói hercegi család már előre kitalációnak minősítette és a szerda esti díszbemutató bojkottjára kérte a sajtót. Olivier Dahan filmje ellen egyébként az amerikai forgalmazónak, Harvey Weinsteinnek is kifogásai vannak.
Egy másik életrajzi filmet is nagy várakozás előz meg. A francia Bertrand Bonellónak a divatdiktátor Yves Saint Laurent-ról szóló drámáját (Saint Laurent) a hivatalos versenyben mutatják be, a főbb szerepekben Gaspard Ulliel, Léa Seydoux és Louis Garrel látható.
Franciaország három alkotással képviselteti magát a versenyben.
A magyar származású Olivier Assayas Clouds of Sils Maria című filmjének főszerepét Juliette Binoche alakítja, A némafilmes című művéért Osacr-díjat kapott Michel Hazanavicius The Search című látványos háborús drámája pedig az orosz-csecsen konfliktust dolgozza fel, amelyben a rendező felesége, Bérénice Bejo ezúttal egy ápolónőt alakít.
A fesztivál egyik legnagyszabásúbb művének ígérkezik kilenc évvel a Melquiades Estrada három temetése után Tommy Lee Jones amerikai színész második rendezése, a The Homesman című 19. századi western, amelynek főszerepét is a világsztár alakítja. A film egyik női főszerepét pedig a háromszoros Oscar-díjas és nyolcszoros Golden Globe-díjas Meryl Streep játssza, aki 25 év után lesz ismét Cannes vendége.
https://www.youtube.com/watch?v=-_ZgNHRCvyM
Versenyben szerepel a kétszeres Arany Pálma-díjas belga Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Két nap, egy éjszaka című alkotása Marion Cotillard-ral a főszerepben. Az Oscar-díjas színésznő harmadik alkalommal vonulhat fel a vörös szőnyegen, tavaly a The Immigrant (A bevándorló), 2012-ben pedig a Rozsda és csont főszereplőjeként érkezett Cannes-ba. A brit Ken Loach, aki 2006-ban a Felkavar a szél című háborús filmjéért kapta meg a fődíjat, ezúttal a 20. század elején élt Jimmy Gralton ír kommunista vezető történetét feldolgozó drámájával kapott meghívást. A Jimmy’s Hall című filmben Barry Ward alakítja Graltont.
Visszatérő vendég Mike Leigh,
aki Mr. Turner címmel készített portét J.M.W. Turner világhírű festőről, valamint a kanadai David Cronenberg az első, Amerikában forgatott filmjével (Maps to the stars) John Cusack, Julianne Moore, Mia Wasikowska és Robert Pattinson főszereplésével, és a szintén kanadai Atom Egoyan (Captives).
A versenyprogram legidősebb és legfiatalabb alkotóját majd’ hat évtized választja el egymástól,
de annyiban emlékeztetnek egymásra, hogy mindkettő a filmművészet fenegyerekének számít. A 25 éves kanadai Xavier Dolant (Mommy) öt évvel ezelőtt Cannes fedezte fel a világnak. A magát megalománnak és mizantrópnak tartó rendező 6 éves kora óta játszik filmekben és 12 éves kora óta ír forgatókönyveket, 20 éves kora óta kap rendszeresen meghívást filmjeivel Cannes-ba, de most először indulhat az Arany Pálmáért. A 84 éves Jean-Luc Godard a francia újhullám egyik legjelentősebb rendezőjeként rendszeres vendége volt a fesztiválnak, de díjat még soha nem nyert. Legnagyobb sikere 1959-ben a Kifulladásig volt Jean-Paul Belmondóval a főszerepben. Művészete 1968 után radikalizálódott, attól kezdve saját szavai szerint „politikailag politikai filmeket” és nem fikciókat készít, amelyeket sokan érthetetlennek tartanak. Adieu au langage (Búcsú a nyelvtől) című 75 perces versenyfilmje 3D technikával készült.
A 2003-ban A visszatérés című drámával a velencei fesztiválon Arany Oroszlánt nyert orosz rendező, Andrei Zvyagintsev Leviathan című filmjével pedig az egyetlen kelet-európai alkotó az idei hivatalos versenyprogramban.
A fesztivál május 25-ig tart, de az aznapi európai választásokra való tekintettel a hivatalos versenyprogram díjkiosztása kivételesen előző este, május 24-én, az Un certain regard díjainak átadása pedig május 23-án este lesz.
(A cikk egy MTI-hír szerkesztett változata)