A 90 éves francia fotográfus Marc Riboud, a háborúellenes mozgalmak egyik ikonikus fényképét és szimbólumát adta az emberiségnek akkor, mikor egy vietnámi tüntetésen jókor nyomta le kamerája exponáló gombját. A virággal tüntető lány képe a béke egyik jelképévé nőtte ki magát, Riboud pedig örökre beírta magát a fotótörténelembe.
A Mai Manó Ház egyik korábbi kiállításán maga az emblematikus felvétel is szerepelt, most azonban a francia művész keleti utazásainak lehetünk tanúi. Az 1955 és 1958 között készült fényképek Törökország, India, Nepál, Japán, Afganisztán, Pakisztán, Irán és India területén készültek, a néző egzotikus országok mindennapjainak lehet részese.
Riboud megrögzötten vallott hitének és látásmódjának alapja az erőszak megvetéséből fakadt. Egy olyan fotósnemzedék tagja volt, mely a háborús viszontagságok után, az önfeledt, szabad emberre fókuszált képei megkomponálása során. A fényképész a kor hatalmas fotós fenoménjainak, Robert Capának és a Henri Cartier-Bressonnak is a barátságát élvezhette, sőt utóbbi egyfajta mentorként és tanácsadóként vett részt Rimboud keleten készült fényképeinél. A tárlaton a tematikusan bemutatott fotók mellett, többek között ezekből a Bresson-Riboud levelekből is csemegézhet a látogató.
A francia művész azon szerencsések egyike volt, aki nyugati fotósként eljuthatott az ismeretlen keletre. Képeivel olyan „titkokról ránthatta le a leplet”, melyeket korábban nem nagyon láthattak az emberek. Utánozhatatlan fekete-fehér képein mégsem a helyszínek egzotikumát, hanem magát az egyént jelenítette meg, gyakran meglepően intim szituációkban. A zseniális művész értett hozzá, hogy az idegen kultúrákból ne pusztán a felszínt és a szokatlan környezetet, hanem a mélyebb rétegeket is egyaránt megmutassa.
Marc Riboud keleti barangolását érdemes még a héten megnézni, a kiállítás május 18-án véget ér.