2014. októberében Varsó várja a Vitázik a világ ifjúsága VIII. nemzetközi döntőjét.
Tovább folytatódik a Vitázik a világ ifjúsága (Jugend debattiert international – JDI) projekt. Mint a Librarius cikk sorozatából ismeretes a VII. nemzetközi döntőt Dominika Perlínová, a 17 éves prágai gimnazista nyerte október 18-án a budapesti BMC-ben. Jön a VIII. menet, amely során a versenybe lépő új diákok és iskolák felkészítése folyik majd vitatréningeken, és elődöntőkön keresztül a 2013/2014-es tanévben egészen Varsóig. A verseny tapasztalatairól az idei 16 legjobb közé bejutott budapesti Glöckl Szvetlánát és a bajai Krizsán Dániel kérdezzük. Kittemberger Dávid összefoglalója és riportja.
A viták percek alatt eldőlhetnek, de hosszú út vezeti a győztest a nyerő pillanatig. A hosszú felkészülés és a megszerzett tudás átadása nemcsak a retorikát jellemzi, de az irodalmat is, például a regényírást, amelyről Haruki Murakami részletes ír legutóbbi magyarul is megjelent művében. A feljegyzésekből, beszámolókból, elmélkedésekből és visszaemlékezésekből álló naplóból megtudhatjuk, hogyan készült négy hónapon át a világhírű japán író a 2005-ös New York City maratonra, hogyan került a tokiói Jingu Gaien parkból a bostoni Charles River partjára, ahol nem tudta felvenni a versenyt a fiatal lányokkal. A lényeg azonban, hogy Murakami felidézi, miként lett író, számba veszi legnagyobb sikereit és csalódásait, lemezgyűjtő szenvedélyét, örömeit, hogy ötvenen túl is javítható a fizikai teljesítmény. És nem utolsó sorban egy lazán hagyott, de jól kifejtett párhuzamot olvashatunk a nagy cél elérése érdekében tett kis lépések jelentőségéről.
Azoknak a fiataloknak, akik ott akarnak lenni Varsóban jövő év októberében a JDI döntőjén, keményen kell edzeniük gondolataikat, mondatalkotó képességüket, és nem utolsó sorban a német nyelvet. A JDI felkészüléseket a kelet-európai Goethe Intézetek szervezik és vezetik együttműködve a különböző helyi iskolák diákjaival, tanáraival, szülőkkel, retorika szakemberekkel és a médiával. A 19 éves budapesti Glöckl Szvetlána és a vele egyidős bajai Krizsán Dániel már jól ismeri ezeket a folyamatokat. A hosszú felkészülés eredményei szerencsére azonban nem válnak semmisé az országos döntők és nemzetközi elődöntők, végdöntő retorikai össztüzében, hanem a tanulságok szerint szinte a résztvevők egész életpályát meghatározhatják.
Mit nyújtott neked a JDI sorozat?
Glöckl Szvetlána: Rengeteg új barátra tehettem szert és sok új embert ismerhettem meg. Olyan programokon vehettem részt és olyan élményekkel gazdagodhattam, amiket nem mindenki élhet át, itt pl olyasmire gondolok, mint a Parlament éttermében való ebédelés, Badenwürttemberg-i körutazás.
Ki volt számodra a leghitelesebb érvelő a JDI döntőben?
GSz: Alisa Sergiyenko volt szerintem a leghitelesebb. Érveit logikusan építette fel és érdekes példákkal szemléltette. Mindenre tudott logikus magyarázatot adni.
Milyennek tartottad a többiek felkészültségét?
GSz: Szerintem mindenki nagyon jól fel volt készülve, de egy ilyen vita során ez nem mindig mutatkozik. Ez általában attól is függ, hogy milyen kérdést kap az illető, valamint, hogy mennyire tudja magában az érvelésben felhasználni a háttérinformációit, amiket gyűjtött.
Ki és hogyan segített a döntőbe jutáshoz?
GSz: Elsősorban a némettanárom segített az érvek logikus felépítésében és édesapám gyűjtött nekem plusz anyagokat az interneten.
Miben hasznosítod a megszerzett tudást?
GSz : Az iskolában. Így például a fogalmazásaimat logikusabban fel tudom építeni, érvelő szövegeket jobban tudok írni, meg tudom védeni az álláspontomat és sokkal meggyőzőbb is lettem ezáltal, hogy részt vehettem a JDI-n. Ez sokat fog segíteni majd az érettségimben és a DSD vizsgámban, ami decemberben vár rám.
Krizsán Dániel: Mivel a projekt nem ér véget azzal, hogy az ember részt vesz a nemzetközi döntőn, így sok tervem van még a JDI-s tapasztalataimmal. Szeretném átadni mindazt, amit tudok a következő generációnak az iskolámban, hogy jövőre is egy diák – ha nem véletlen kettő – képviselhesse Magyarországot, mert ez hatalmas megtiszteltetés és büszkeség a felkészítőknek és az iskolának is. Ezen kívül megcsináljuk a képzést, hogy zsűrizhessünk és így egy másik perspektívából ugyan, de benne maradunk a versenyben. A legfontosabb, hogy a képességeimet, amiket elsajátítottam az életemben továbbra is használni fogom és sokat fog segíteni, ha – mostani elképzelés szerint – jogi pályára megyek.
Te miként készültél fel?
KD: Rengeteget beszélgettem emberekkel a témákról, hogy a saját véleményüket felhasználhassam, illetve nagyon sokat olvastam az interneten. Internetes újságokat, fórumokat olvasva próbáltam minél többet megtudni a kérdésekkel kapcsolatban. Ezen kívül a vita szabályait és formáját a tanáraimmal felfrissítettük, hiszen ez is fontos.
Kit tartasz jó vitapartnernek Magyarországon?
KD: Bárki, aki részt vett ebben a versenyben jó vitapartner lesz, hiszen megtanultuk, hogy hogyan kell szépen és kulturáltam vitatkozni, de mégis meggyőzni a másikat.
Milyen irodalmi, vagy más szöveg anyag segített a felkészülésben?
KD: Irodalmi anyagot magáról a retorikáról és a szónoklatról nem nagyon használtam, viszont német, magyar, sőt angol nyelvű újságokból is olvastam cikkeket.
A Vitázik a világ ifjúsága közép-kelet-európai középiskolák némettanulói részére szervezett vetélkedő. A projekt célja, hogy a fiatalok elmélyültebben foglalkozzanak politikai és társadalmi témákkal, és eközben nyelvtudásuk is fejlődjön. A vetélkedő hozzájárul a fiatalok politikai képzettségéhez, és izgalmas tananyagot kínál a tanulóknak. A projekt támogatói a Goethe-Institut, az Erinnerung, Verantwortung und Zukunft Alapítvány, a Közhasznú Hertie-Alapítvány és a Zentralstelle für das Auslandsschulwesen. További információk: www.goethe.de/ungarn/jdiTovábbi információk a Vitázik a világ ifjúsága projektről: www.goethe.de/ungarn/jdi.