avatar
2013. október 15. /

A nyerő mondat

Ha van egy jó mondatod, mindent viszel. A dübörgő startup világban például startup-lift-nek nevezik a mindent eldöntő, 2 perces érvelést, amikor el kell mondanod, kiknek szól a terméked, miért használnák az emberek tömegesen, és miben más, mint az összes többi IT applikáció. Mire a lift a földszintről felér a szálloda konferencia termébe, és kiszálltok, te és a kockázati befektető, már lehet, hogy mindent eldőlt. Vagy kaptál 1 millió dollárt az ötletedre, vagy nem. Vagy a szerencsések közé léptél, vagy kezdheted újra az egészet, míg össze nem áll a fejedben a milliókat érő mondat.

dzsoni

Október 18-án a budapesti Mucis Centerben lesz a „Vitázik a világ ifjúsága” program sorozat nemzetközi döntője. Össz-kelet-európai megmérettetés lesz, hogy ki a legjobb érvelő és vitázó 2013-ban a németül tanuló diákok közül Magyarországról, Lengyelországból, Szlovákiából, Csehországból, Ukrajnából, vagy épp Oroszországból. A nyerő mondatok felhasználási területe kimondottan széles ösvény. A médiában, a közéletben, a politikában például gyorsan ívelhetsz felfelé, ha van ilyen mondat, vagy bukhatsz lefelé, ha nincs. De maradjunk a gazdaságnál, amely szó szerint húsba vágó a pályakezdőknek, különösen most, amikor sokan a tehetséges fiatalok közül nemzetközi porondokon kívánják kamatoztatni tehetségüket.

Dr. Schillinger Attila, startup marketing tanácsadóval beszélgetek a nyerő mondat előállításának titkos receptjéről. Szerinte az üzleti életben örült fontos a fókusz és az input, a tartalom kérdése. A fókuszra Steve Jobs egyik emlékezetes vezetői performanszát említi. Jobs, amikor visszakerült az Appléhoz vezetőnek, behívatta a top menedzsmentet, és megkérte, hogy írják fel a kultikus vállalat top 10 prioritását. Mire a menedzsment kiizzadta a 10 érvet, Jobs azonnal kihúzott belőle 7-tet, majd a maradék 3-ra is azt mondta, csak 1 maradhat. Attila gyakorlatból ismeri, hogy a fókusz mellé elengedhetetlen az input, és annak a gyors és frappáns megfogalmazása. Az internetes médiumok korában, amikor rengeteg szöveges és képi üzenet ér el minket, csak az „fókuszált input” a nyerő, ez is csak akkor, ha „képes vagy tömör kapszulában megfogalmazni és átadni a lényeget” – fogalmaz az Empress Tree Marketing ügyvezetője. Schillinger olyan magyar stratupokkal dolgozik együtt, akik a Londonban, vagy épp az amerikai Szilicium völgyben keresik boldogulásuk útját. Szerinte, a jó ötlethez és a működő modellhez az érvelés művészete vezet, amelynek legalább annyira kell eredetinek lennie, mint magának a terméknek.

A „Vitázik világ ifjúsága” döntősei közül lehet, hogy többen a gazdaságban való érvényesülés, az épp a divatos startup világ felé is kacsingatnak. Magyarországon a vállalkozói kedv az EU mélypontján szerepel egy friss gazdasági felmérés szerint. Azonban a magyar egyetemek és középiskolák még mindig tömegesen bocsátanak ki olyan felkészült és tehetséges fiatalokat, akik képesek versenybe szállni. Az mindenesetre biztos, hogy a nyerő mondat megalkotásának elsajátítása egy belépő kártya lehet, ami nemcsak a médiában tarolhat, de a befektetői körökben is.

További információk a Vitázik a világ ifjúsága projektről: németül: www.jugend-debattiert.eu, www.facebook.com/JugendDebattiertInternational, magyarul: www.goethe.de/ungarn/jdi.

15szazalek

Megosztás: