Matzon Ákos képzőművész Günther Uecker Képpé formált anyag című kiállításáról.
Évek óta vagyok „őszinte híve” Uecker művészetének. A német expresszionizmus színes sivatagában egyedülállóan lenyűgöző „szöges” világot mutat be mindnyájunknak.
Soha semmit, egyetlen szót sem olvastam Ueckerről, illetve munkáiról. Úgy döntöttem most, hogy az alábbi pár sort előzetes tájékozódás nélkül, spontán írom le – igencsak szokatlan módi.
A kiállítás ünnepélyes megnyitása december 14-én hajnali 10 órakor volt, vérfagyasztó protokollal, eleganciával, hosszú laudációkkal (ez a német szokásoknak is megfelelő). A meghívottak között kucorogva kétségbeesve vártam a végét (közben persze igencsak figyeltem, hogy a német nyelvű beszédekben elkapjak egy-egy használható kiszólást), inkább a műveket néztem volna már…
A hosszadalmas beszédek végét a jelenlevő művész zárta, lakonikusan ennyit mondott: most, hogy vége a szavaknak, kezdődjön a művészet – kicsit érdesebb, szabad fordítással: elég a szövegből, lássuk a műveket! Mindenesetre ő kapta megérdemelten, a legnagyobb tapsot.
Günther Uecker őserő a művészetben. Képzőművész, az egyes műfajok határain és azok között közlekedve. Tudatos és ösztönös, e két összetevő folyamatosan változó ötvözete. Az ember (humánum) és alkotásai tökéletes egységben jelennek meg nála. Ennek az ősi, eredeti alkotótípusnak rokonaként merem(?!) említeni az amerikai Caldert, a svájci Luginbühlt, vagy a magyar Harasztÿ Istvánt.
Ösztönösség. Szögek ezreit – millióit egy tárgyba, vagy bútorba, vagy testbe , vagy a lelkiismeretünkbe beverni kézzel, ésszel, kalapáccsal, nem lehet csak és teljesen kiszámítottan. Mindegyik szög a másik ezer között érzelmileg is pozícionálja önmagát és hat a többire. A szögek egyben felkiáltójelek is azok számára, akik erre fogékonyak – sőt a sznobok is úgy érzik, mintha jólesően fáj(hat)na, mint egy akupunktúrás tisztító kezelésként.
Tudatosság. Életében többször is találkozott (szembesült) kényszerűen vagy szándékosan olyan borzalmakkal (háború, amerikai indiánok megalázása, atomkatasztrófák…), amelyekre a művészetében hangsúlyosan is visszatérően reagál, és szimbolikusan, látványosan – válaszokat is várva – tiltakozik.
Művei egyenként és összességükben fontosak, nélkülözhetetlen kordokumentumok.
Az egykori Zero csoport tagjaként is – az absztrakt, elvont művészet nagyon is jól érthető eszközeivel – a humánum áthatja művészetét.
A jelen kiállítás – több magyarországi bemutatkozás után – 50 év művészi fejlődésének szentel méltó teret. Művészi és művészetet szerető létem kiemelkedő élménye, hogy a csodálatos kiállítást a művész személyes vezetésével láthattam.
Matzon Ákos képzőművész
Günther Uecker kiállítása a Szépművészeti Múzeumban, Bp. Hősök tere, 2012. dec. 14.-től látható 2013. márc. 10.-ig