Ujj Zsuzsi egyszemélyes performanszán meztelenül fotózta magát ’86-ban, a kiállítás a festészet és performansz kapcsolatát kutatja.
Ujj Zsuzsi költő, performer 1986-ban készült nagyméretű, fekete-fehér Trónusos című fotója negyven művész alkotása mellett szerdától látható A Bigger Splash: Painting After Performance című tárlaton a Tate Modernben Londonban.
Ujj Zsuzsi emblematikus felvétele a Trónusos, három másik alkotása mellett 2009-ben szerepelt a bécsi Mumok (Modern Művészetek Múzeuma) Gender Check című kiállításán, amelynek témája a nemek problematikája volt. A londoni kiállítás kurátora a bécsi tárlat magyar munkái közül Ujj Zsuzsi 1986-ban készült fotóját tartotta érdemesnek bemutatni a Tate Modern most nyíló kiállításán – mondta az MTI-nek Kishonthy Zsolt művészettörténész.
Ujj Zsuzsi 1985 és 1991 között készített fotóin a művésznő maga szerepel. Képei mini, egyszemélyes performanszok, amelyeket saját maga vagy valaki más segítségével dokumentált, fotói önálló műként is megállják a helyüket – magyarázta a művészettörténész.
A Trónusos című fekete-fehér képen Ujj Zsuzsi saját magát örökítette meg meztelenül. A művésznő egy fehér lepedővel letakart trónuson ül, testén fekete temperával festette meg szemét, száját, bordáit és mellbimbóit.
A londoni kiállítás új megközelítésben mutatja be a performansz és 1950-től napjaink festészetének dinamikus kapcsolatát. A tárlat címét a brit David Hockney képzőművész 1967-ben készült, kaliforniai medencét ábrázoló festménye után kapta és negyven művész, köztük a francia Yves Klein (1928-1962), az amerikai Jackson Pollock (1912-1956) és a szintén amerikai fotóművész, filmrendező Cindy Sherman munkáit mutatja be.
Ez a nagy csoportos kiállítás a jövő generációk számára kívánja bemutatni a háború utáni időszak legfontosabb képzőművészeti változásait. A londoni Tate Modern tárlata április 1-jéig tart nyitva.
Forrás: MTI