Aj Vej-vej sokoldalú, a társadalmi viszonyokat kritikusan szemlélő művész, aki az utóbbi években vált a kortárs képzőművészet egyik világszerte legismertebb alkotójává.
Az egyik legismertebb kortárs képzőművész, emberjogi aktivista, a kínai Aj Vej-vej (Ai Weiwei) New York-i korszakának fotóiból nyílik kiállítás augusztus 16-án a budapesti Ernst Múzeumban.
Az Aj Vej-vej New York 1983-1993 címet viselő tárlat 227 fotóját maga a művész válogatta archívumából. Koncepciójának alapgondolata egy olyan, képekből összeálló múzeumi installáció, amely személyes élményeit, gondolatait, korabeli attitűdjét tárja fel – olvasható az Ernst Múzeum kiállításának ajánlójában.
Aj Vej-vej sokoldalú, a társadalmi viszonyokat kritikusan szemlélő művész, aki az utóbbi években vált a kortárs képzőművészet egyik világszerte legismertebb alkotójává. Építészként, konceptuális művészként, szobrászként, fényképészként, bloggerként, twitterező, interjúkat készítő, kultúrkritikát gyakorló művészként a kortárs témák és társadalmi problémák érzékeny megfigyelője.
A politikailag kényes témákban is nem ritkán markáns kritikát megfogalmazó Aj Vej-vej ellen a kínai hatóságok 2011-ben több vádpontban is eljárást indítottak, sanghaji stúdióját pedig lerombolták.
Aj Vej-vej New York-i tanulmányai, valamint ottani tartózkodása (1983-1993) alatt több mint tízezer fotót készített saját magáról, a városról és lakóiról. Kezében kamerával valóságos megszállottként igyekezett dokumentálni a fontos vagy éppen nagyon is banális történéseket és karaktereket. Az egyszerű fényképezőgéptől kezdve a polaroid technikáig számtalan eszközt és technikát használt képei elkészítéséhez. A fotók kivételes perspektívából ragadják meg az 1980-as évek New Yorkjának történelmét, kultúráját és légkörét.
Ebben az időben – pályakezdő, ismeretlen kínai művészként – Aj Vej-vej egy parányi lakásban lakott New York East Village nevű bohémnegyedében, ahol prominens tagja volt a kivándorolt kínai művész-értelmiségi közösségnek, a környék akkoriban bimbózó avantgárd szcénájának. Akkoriban fényképezőgépét arra használta, hogy saját életét, munkáját, környezetét és a kor atmoszféráját megörökítse; fotóiban egyértelműen fellelhetőek konceptuális művészetének kezdetei.
A művész New York-i időszakában készült felvételei eddig Berlinben (Martin Gropius Bau) és Moszkvában (Media Center) voltak láthatók; a Nagymező utcai Ernst Múzeumban október 21-ig találkozhat a közönség az Aj Vej-vej által kurátorként is jegyzett kiállítással.
A magyarországi bemutatóra a Műcsarnok Kiadó és a Distanz Verlag együttműködésében reprezentatív katalógus is megjelenik, amelyben a tárlat valamennyi fotója mellett tanulmányok, interjúk is helyet kapnak.
Forrás: MTI
{jcomments on}