Catherine Breillat francia írónő,rendező filmre viszi saját perét, amely közben agyvérzést kapott.
Igazi forgatókönyvet produkált az élet Catherine Breillat francia írónő, filmszínésznő és filmrendező számára, de ennek aligha örülhet. Az ügy már évek óta tart, komédiával kezdődött, majd drámára fordult és médiaszenzációkkal folytatódott, de azóta sem jött el benne a filmeket záró happy end. A párizsi Le Figaro többször is foglalkozott az elhúzódó viaskodással, amelyben a szélhámosság miatt az Egyesült Államokban jogerősen elítélt és hosszabb időre be is börtönzött Christophe Rocancourt áll az egyik oldalon – hollywoodi sztárok bizalmába férkőzött és pénzt csalt ki tőlük -, míg a másikon a néhány éve agyvérzés által sújtott és kerekesszékbe kényszerült, 1948-ban született alkotó, aki állapotával dacolva azóta már két filmet is készített.
A férfi-nő viszonyról, a testiségről szóló filmek rendezőjeként ismert művész talán Thomas Mann regényének, az Egy szélhámos vallomásainak hősére, Felix Krullra gondolt, amikor 2004-ben a hollywoodi sztárok bizalmába sikeresen beférkőzött, ma 44 éves Rocancourt-t szemelte ki Bad Love (Rossz szerelem) című filmjének hőséül, hogy játssza el saját magát. Olyannyira a férfi tapasztalataira kívánta alapozni a mozit, hogy rábízta a forgatókönyv megírását, és ezen a címen 25 ezer eurót ígért neki. Ma sem tagadja különben, hogy bár nem volt közöttük fizikai kapcsolat, a férfit megkedvelte, kezdetben megnyerte az ő bizalmát is.
Egy dolog a szélhámosság, más a hullarablás
Csakhogy közben Breillat agyvérzést kapott, és ez ideális alkalmat nyújtott a hollywoodi szélhámos számára, hogy Franciaországban is alkalmazza amerikai módszereit. Egy évre befogadta saját otthonába a tiszta gondolkodásra időlegesen képtelen asszonyt 2007 és 2008 között, amikor Breillat a stroke következtében hosszú időre mozgásképtelenné vált, és közben 743 ezer eurót (több mint 2 milliárd forintot kitevő összeget) csalt ki tőle annak fejében, hogy „sétabotként segítette a helyváltoztatásban, és késként a hús felszeletelésében”. Breillat gyakorlatilag minden pénzét elvesztette, amit életében megtakarított. Rocancourt most arra hivatkozik, hogy a több százezer euró a (meg sem írt) forgatókönyvre és színészi szerződésére szóló előleg volt. Breillat szerint azonban az összeg tízszerese annak, ami akár egy vezető színésznek járt volna.
A francia bíróság 2009-ben végül 1 évi és 4 hónapi, ezen belül 8 hónap letöltendő börtönbüntetésre és 581 ezer euró kártérítés megfizetésére ítélte a „perverz kisugárzású rosszfiút”, ahogy feljelentője emlegette. Ez azonban nem csitította a rendezőnőt, aki Abus de faiblesse címen már regényben is feldolgozta saját történetét, és most arra készül, hogy ősszel Belgiumban és a franciaországi Biarritzban filmet forgasson belőle. Saját figuráját Isabelle Huppert fogja alakítani, a „rosszfiút” Kool Shen rapper.
„A filmben saját második halálomat fogom elmondani, mert életemben Rocancourt volt a második és a legrosszabb halál – az elsőt az agyvérzés jelentette. A másik ember gyengeségével való visszaélés az elképzelhető legszégyenteljesebb cselekedet, mert egy dolog a szélhámosság, amellyel még hivalkodik is, és más a hullarablás” – mondja Catherine Breillat, aki nem megy szomszédba a kemény szavakért.
20 eurós részletekben fogja törleszteni – 2000 éven át
A csaló 17 csekket csikart ki az asszonytól abban az időben, amikor az teljes mértékben tőle függött.
Ám a jogi háborúskodásban Rocancourt is nyert már csatákat. Az őt vádoló regény megjelenése után – de még az általa elvesztett per előtt – egy bíróság neki adott igazat abban, hogy az irodalmi mű „megsértette magánéletét”, és kártérítésre ítélte a szerzőt. Arra a hírre pedig, hogy film készül az ügyről, Rocancourt ügyvédei átiratban szólították fel a rendezőnőt, illetve Flach Film Production nevű cégét arra, hogy mutassák be neki a forgatókönyvet, tekintettel ugyancsak arra, hogy az magánéletébe avatkozik bele.
„Christophe Rocancourt nem fog tiltakozni az ellen, hogy újabb kártérítést kapjon Madame Breillat-tól” – jelentette ki gúnyosan egyik ügyvéde.
A rendezőnő hiába nyerte meg a maga perét. Rocancourt azon az alapon, hogy nincs miből fizetnie, a bíróságon kijelentette, hogy adósságát „havi 20 eurós részletekben fogja törleszteni – 2000 éven át”. Júniusban már be is fizette az első részletet – állította nemrég, amit ellenfele cáfolt. Breillat ügyvéde ezért ismét a bírósághoz fordul, azt akarja elérni, hogy a férfit kötelezzék a börtönbüntetés egésznek letöltésére, annál is inkább, mivel az eredeti ítélet megkövetelte, hogy mutassa be a csekket adósságának rendezéséről. A jogi képviselő fontolóra vette azt is, hogy a forgatókönyv bemutatására vonatkozó követelést zsarolás címén támadja meg.
A jogi adok-kapokban Rocancourt kilátásba helyezte azt is, hogy maga is könyvet ír, és előadja saját változatát „Egy átvert szélhámos igazsága” címen. Védekezését arra kívánta kihegyezni, hogy az őt elmarasztaló bíróság csak a rendezővel kialakult bonyolult kapcsolatának utolsó öt hónapjára fogadta el a „gyengeséggel való visszaélés” vádját.
A férfi végül elállt tervétől. „Csinálja csak meg a filmjét, én fogok hasznot húzni belőle” – kommentálta Breillat tervét.
Önmutogató narcisztikus teljesítmények konfliktusa
Ám végső soron alighanem az Arte francia-német kulturális tévécsatorna, Breillat filmjeinek producere lesz a bonyolult ügy haszonélvezője.
A történet ugyanis ideális lélektani téma, amely minden szereplőt kettős fényben mutat, ahogy azt a Le Figaro által idézett pszichiáter megfogalmazta.
„Egy filmes által megrendezett sztori egy megrendezett helyzetről, amelyben egy filmes áll szemben egy szélhámost alakító szélhámossal. Szerepet kereső szerző és szerzőt kereső szereplő: két egymást becsapó intelligens ellenfél, aki egyaránt szerzőként is szerepel. Önmutogató narcisztikus teljesítmények konfliktusa, amelynek megnyilvánulási formája az adományok és ellenadományok játéka, méghozzá a teljesítményekre adott előlegek formájában” – összegezte a történet paradoxonait a pszichiáter.
Előzetesnek nem rossz.
Forrás: MTI
{jcomments on}