Háy Jánost és Mészáros Sándort kérdeztük, mi a véleményük arról, hogy az Amazon a kiadókat, ügynököketmegkerülve százmilliós szerződéseket köt befutott szerzőkkel, és adja ki őket e-könyvként nagy piaci haszonnal.
Háy János, író:
Az biztos, hogy a könyvkiadás terén óriási változások várhatók. A hagyományos papíralapú könyvkiadás helyébe lépnek egyre nagyobb mértékben a digitális tárolókon elérhető változatok. Engem lenyűgöz, hogy egy szar kis kütyüre viszonylag kedvező áron rátehetek egy könyvtárnyi anyagot, s tulajdonképpen a munkámhoz szükséges eszközök, tárgyak egy kistáskában elférnek. Egy írónak adott esetben költözéskor még a gatyái is több helyet foglalnak el, mint az „irodája”. Ugyanakkor soha nem cserélném el a könyvtáramat egy ilyen kis hordozóra. Szeretem a könyveket, s a papíralapú könyv – szerintem -, mindig is jelen lesz a piacon, csak az nem látszik egyelőre, hogy milyen mértékben. Az Amazon-vezetőnek abban igaza van, hogy az irodalomhoz az író és az olvasó az elsődleges, amíg ez megvan, nincs okunk kétségbeesni. Vagy kicsit mégis: hisz rossz lesz majd kiadók, kis műhelyek nélkül elképzelni az irodalom működését. Rossz arra gondolni, hogy műalkotások, amelyeknél alapvetés a legmélyebb személyesség a személytelenség gépezetébe lesznek beledarálva. Persze az sem lenne jó, ha most mindenáron valami avit szerkezetet akarnánk konzerválni. A kiadók azt hiszem majd megtalálják valahogyan a helyüket az új rendszerben is. Nem szabad elfelejteni az Amazon épp azt csinálja, amit korábban is tettek a nagy kiadóvállalatok: piaci és tőkeerejével megpróbál minél nagyobb tért foglalni. S bár én a brit közgazdás. E. F. Schumacher elvét vallom, hogy the small is beautiful, a világ láthatóan nem ekként működik.
Mészáros Sándor, a Kalligram főszerkesztője:
A kicsit bulváros, de ezzel nincs semmi baj. Túlzás nélkül nincs újságírás, de – ahogy Babits mondta – kultúra sem.
Azzal, hogy az Amazon kihagyja a kiadókat, ügynököket, stb. a könyvkiadás folyamatából, lényegében az internet adta üzleti lehetőségeket használta-használja ki. De: feltehetőleg és kizárólag bestseller szerzőket ad ki így. Vagyis a szerzők igen szűk körét. Akit – amúgy – a kiadók építettek föl. Ez egyszerű profit-maximalizás – kár lenne ezen moralizálni.
Nem hinném, hogy ugyanezt tenné az ismeretlen vagy még nem befutott szerzőkkel. Akik a közeli vagy távolabbi jövő sztárjai lennének. És akiknek az irodalmi/piaci bevezetését és legtimizációját elvégezné az Amazon. Ez ugyanúgy a könyvkiadókra marad – mint feladat és lehetőség. Ha nem, az a copy/paste korszakát jelentené. Ami ugyan vonzó lehet, de meglehetősen üres. Akár üzletileg is. Mert ez az üzlet csak a már befutott szerzők esetében működik. Akiknek ez roppant jó, már senki nem szól nekik (lektor, korrektor, szerkesztő), hogy itt valami bibi van, öreg – régóta eltévedtél a siker málnásában.
{jcomments on}