+ Film

2050-re megváltoztatja a művészetet is a karbonsemlegesség

A koronavírus-világjárvány nem törli el a föld színéről a filmszínházakat, az emberek a válság után ismét járnak majd moziba a legnagyobb filmes közönségfesztivál, a Berlinale volt igazgatója szerint.

Dieter Kosslick a fesztiváligazgatóként 19 évig végzett munkájáról és a filmipar jövőjéről írt könyvének megjelenése alkalmából adott keddi nyilatkozatában kiemelte, hogy a járvány révén sokan észrevesznek dolgokat, amelyekről korábban megfeledkeznek.

Vannak, akik a konyhaművészet szépségeit fedezik fel újra, mások a kulturális intézményrendszer fontosságára döbbennek rá. Soha nem zengtek még olyan sok dicshimnuszt a kultúráról, mint amióta a járvány miatt bezártak a mozik, a színházak, a koncerttermek, a múzeumok, a könyvtárak és a kultúra közvetítését szolgáló intézményhálózat többi tagja.

Erre a széles körben mutatkozó vágyakozásra alapozva “nagyon határozott meggyőződésem, hogy a mozi visszatér, de másmilyen lesz” – mondta Dieter Kosslick. Változást hoz mindenekelőtt a streamingszolgáltatók előretörése, és mint az egész világ, a filmipar is az ökológiai alapú átalakítás feladata előtt áll. Az Európai Unió kitűzte 2050-re a karbonsemlegesség – nettó zéró szén-dioxid-kibocsátás – célját, és ez a művészetek területén is változtatásokat igényel. A szövetségi filmtámogatási alap (Filmförderungsanstalt – FFA) már össze is állított egy kézikönyvet a mozik átalakításáról, amelyben az épületek szigetelésétől a szellőztetésen át a büfé kínálatáig sok mindent lehet tanulni arról, hogy miként lehet klímabarát egy filmszínház – fejtette ki Dieter Kosslick.

A 72 éves német filmes szakember 2001-től 2019-ig volt a Berlinale igazgatója. Vezetésével a fesztivál megszilárdította helyét a filmművészet legfontosabb nemzetközi rendezvényei között, és munkájával hozzájárult, hogy Berlin az európai kultúra egyik globális kisugárzású központja lett.

A Berlinale így a cannes-i és a velencei mellett a legjelentősebb az A-kategóriás filmfesztiválok sorában. Éves költségvetése nagyjából 25 millió euró (8 milliárd forint), fő finanszírozója a német szövetségi kormány. A szemle a magyar filmművészet számára is fontos bemutatkozási fórum, fődíját, az Arany Medvét 2017-ben Enyedi Ildikó nyerte el Testről és lélekről című alkotásával.

A fesztivált az idén a koronavírus-járvány miatt átszervezik. Elsőként, március 1-jétől 5-ig online formátumban megtartják a szakmai programokat, a Berlinale filmipari vásárát (European Film Market – EFM), koprodukciós vásárát (Berlinale Co-Production Market), produkciós vásárát (World Cinema Fund) és a feltörekvő tehetségek bemutatkozására szervezett fórumát (Berlinale Talents).

Az ideiglenes szerkezet második eleme maga a filmfesztivál, sztárok felvonulásával, vetítések százaival, megnyitóünnepséggel és díjátadógálákkal, amelyeket mind júniusban tartanak meg, filmszínházakban és kertmozikban. A nagyjátékfilmes mezőny nemzetközi zsűrijét korábbi fődíjasokból állítják össze, a testületbe Enyedi Ildikót is meghívták.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy * for Click to select the duration you give consent until.

Népszerűek

To Top