+ Képzőművészet

M.C. Escher abszurd világát játszhatod a mobilodon

A meghökkentően eredeti játékban a világhírű grafikus lehetetlen tereit mozgathatod, fittyet hányva a logikára vagy a gravitációra.

Nem mindennapi ötlet, hogy egy huszadik századi grafikus művei váljanak egy mobilos, tabletes játék alapjaivá. A Monument Valley-t M.C. Escher, holland grafikusművész paradox rajzai inspirálták. A játék „története” szinte teljes egészében az Escher által ábrázolt lehetetlen terekben játszódik.

Escher litográfiáin többnyire olyan épületek, épületkomplexumok jelennek meg, amelynek egyes elemei teljesen abszurdak és létezhetetlenek.

Nézzük csak meg közelről ezt az 1958-as litográfiát!

ES_belvedere

Escher a következőket írja erről a képről:

Alul, az előtér bal oldalán hever egy papírlap, amelyre egy kocka vonalai vannak felrajzolva. Két kör jelöli azokat a részeket, ahol a vonalak kereszteződnek. Melyik vonal van elöl, és melyik hátul? Egy időben elöl is, hátul is lenni, ez a háromdimenziós világban lehetetlen, ezért nem is lehet ábrázolni. Mégis rajzolható olyan tárgy, amely fölülről nézve más realitásnak felel meg, mint alulról. A fiú, aki a padon ül, egy ilyen kockaforma abszurdumot tart a kezében. Elgondolkozva szemléli a lehetetlen tárgyat, és láthatólag nincs a tudatában, hogy a háta mögött lévő Belvedere ugyanilyen lehetetlen módon van fölépítve. Az alsó szinten, a ház belsejében a létrán ketten kapaszkodnak felfelé. De egy emelettel följebb érve a szabadban találják magukat, és ismét be kell lépniük a házba. Nem csodálatos, hogy a társaságból senki sem törődik az alagsorban raboskodó sorsával, aki a rácsok közül panaszosan dugja ki a fejét?

Hasonlóan abszurd a Vízesés című rajz is, ahol a lehulló víz mozgatja a malomkereket. A víz folyik tovább lefelé egy erősen lejtő csatornán a két torony közt, egészen addig a pontig, ahol a vízesés ismét kezdődik.

ES_vizesesA Monument Valley építményei szinte teljesen megegyeznek Escher abszurd formáival. A játék lényege, hogy a képeken is szereplő kis hercegnőt, Ida-t eljuttassuk a céljához, olyan utakon, melyek nem minden esetben léteznek. Az épület elemeit (a lépcsőket, tornyokat, folyosókat) forgathatjuk és mivel sok esetben az optikai illúziók miatt látszik Ida útja cél nélkülinek, a nézőpontot is megváltoztathatjuk. A játékban olyan összefüggéseket, lehetőségeket kell meglátnunk, amellyel új, Ida számára járható konstrukciókat hozhatunk létre. El kell felejtenünk a valóság szabályszerűségeit: Ida a falon is tud járni, de ugrásra például képtelen.

monument_valley_feeldesain_05monument_valley_feeldesain_04monument_valley_feeldesain_03monument_valley_feeldesain_02
A játék látványra sem utolsó. A készítők elsősorban tabletekre tervezték az alkalmazást, hogy az abszurd geometriai rejtvényfejtés esztétikai élménnyel is párosuljon. A művészi játékélményt azonban meg kell fizetni, az alkalmazást sajnos nem lehet ingyenesen letölteni a mobilok vagy tabletek letöltőközpontjairól. Az viszont egészen bizonyos, hogy a Monument Valley megéri a pénzét.

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népszerűek

To Top