+ Interjú

Most már világos, miért végez az Isten is félmunkát

Két éve kezdődött a történetük egy jó gondolattal: legyen Egyetemi Színpad. Megcsinálták. Szeretik. Második éve dolgoznak együtt: intenzíven, személyesen, vallomásosan. Saját és választott művekből egyaránt. Második éve minden kedd este Egyetemi Színpad. – meséli Léner András rendező.

Korábbi felvételek, még nem online próbákról.

Így próbál az online térben egy egyetemi színpad

Ha már tényleg ennyire eláradt benne a gonoszság, miért nem pusztítja el az Isten Ninivét simán? Miért hagyja, hogy Jónás próféta nevetség tárgyává váljon? Ez az, amit egy középiskolásnak elég nehéz elmagyarázni, amikor a Jónás könyvét tanítják neki Babitstól. Aztán, már eléggé öregen, a Youtube-ot böngészve látja, amint 2020. május 12-én a Károli Gáspár Református Egyetem Egyetemi Színpada próbál – mindenki otthon, a gépe előtt – és egy lány, Markót Boglárka az Ószövetségből Jónás könyvét mondja. Itt nem, mint Babitsnál, tök, hanem repkény szerepel, és  valahogy igazán szívhez szóló a hasonlat, amellyel az Úr magyarázza saját emberi következetlenségét. Ennyi idő kellett a megértéshez, vagy a koronavírus-járvány apokaliptikus miliője segített?

 – Fiatalokkal együtt lenni jó. Tanítani is nagyon jó – mondja Léner András, a Spirit Színház főrendezője, a Károli Gáspár Református Egyetem Egyetemi Színpadának a vezetője.

Két éve kezdődött a történetük egy jó gondolattal: legyen Egyetemi Színpad. Megcsinálták. Szeretik. Második éve dolgoznak együtt: intenzíven, személyesen, vallomásosan. Saját és választott művekből egyaránt. Második éve minden kedd este Egyetemi Színpad.

Az összes szakirányú egyetemen tanítottam – folytatja Léner András. – Színészeket, koreográfusokat, táncosokat, operaénekeseket. Illetve az ezekre a hivatásokra készülő egyetemistákat. Két éve kértek fel, hogy a Károlin csináljuk meg az Egyetemi Színpadot. Megcsináltuk. Igen, tényleg ilyen egyszerűen és magától értetődően. Ugyanilyen természetesen alakult munkánk struktúrája is. Célunk az volt, hogy megismerjük az alkotás folyamatait. Nagyon sokat dolgozunk az órákon. Gyakorlati foglalkozások ezek. Célunk volt az is, hogy a színházi munkán keresztül erős közösség jöjjön létre. Úgy látom, sikerült. Az Egyetemi Színpad közösségformáló erejét nagyon fontosnak tartom. A jó társulati munkának ez az alapja.

Hogyan lehet távoktatásban színpadi munkát végezni?

– Nagyon elmélyült munka folyik így is, sok új tapasztalatot, tanulságot hoznak a radikálisan megváltozott körülmények. Az, hogy nem személyesen vagyunk együtt, hanem a képernyőn találkozunk, az eredeti időpontban, minden kedden este. A legjobb képességeink szerint alkalmazkodunk a rendkívüli helyzethez. Minden órát megtartottunk eddig, a növendékek is nagyon várják a kedd estéket, meg én is.

A próbák felépítése online térben a következő: A próbákat bemelegítő közös helyzetgyakorlattal kezdjük, amelyben mindenki részt vesz. Ennek lényege az alkotó légkör megteremtése, a „civilség” lerakása, improvizált szövegek közös továbbfejlesztésével. Ezután minden hallgató kap egy szerzőt, akitől szabadon választhat egy verset. Ettől bizonyos helyzetekben eltérek, és célzatosan adok valakinek egy konkrét művet. Ekkor jön a verseken, a monológokon való munka egyénenként külön, velem. A többiek online figyelik ezt a munkát. Amikor eljutunk a várt eredményig, vagy annak közelébe, a többiek is csatlakoznak, és közösen elemezzük az eredményt. Szigorúan betartjuk a kötelező előírásokat, amiből az is következik, hogy azt a teret is használjuk, ahonnan egy-egy hallgató bejelentkezett.

Egyetemi Színpad, Károli Gáspár Református Egyetem:

https://www.facebook.com/kreszinpad/?ti=as

Kattints ide a hozzászóláshoz

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

I accept the Privacy Policy * for Click to select the duration you give consent until.

Népszerűek

To Top