+ Színház

Angelus Iván: Tévedtem, amikor a táncot választottam hivatásul, mert a test is hazudik

Ez az egzakt téma a proxemika: az emberi térfelhasználással, és az egyes kultúrákban való megnyilvánulásaival foglalkozik. A távolság- vagy inkább közelség-tudomány Edward T. Hall Rejtett dimenziók című könyve által vált népszerűvé a színház világában.

Az emberi mozdulatok elemi jelentéséhez ritkán jutunk el. Közeledés, távolodás, és minden egyéb gesztusunk sokat elárul rólunk, és a bennünket körülvevő világról. Ezzel a témával dolgoztak Angelus Iván és a Budapest Tánciskola növendékei, akik május 17-18-án mutatják be Proxemika című előadásukat a Trafóban, mindkét nap 20.30-kor.  A produkciót 2015 nyarán kezdték próbálni, a Trafós bemutató után pedig az előadás mutációjával a Veszprémi Táncfesztiválon is szerepelnek.

Az iskola történetében az, hogy most egy egzakt témából – a közeledés vagy a távolodás témaköréből – indultunk ki, egy új jelenség. Volt mikor magából a mozgásanyagból indultunk, csináltunk vizuális dolgokat is, vagy csak improvizatív anyagokból építkeztünk.

(Angelus Iván, pótszékfoglaló)

Ez az egzakt téma a proxemika: az emberi térfelhasználással, és az egyes kultúrákban való megnyilvánulásaival foglalkozik. A távolság- vagy inkább közelség-tudomány Edward T. Hall Rejtett dimenziók című könyve által vált népszerűvé a színház világában.

A test, a tér, az idő sosem hazudik – hittem amikor, épp ezért, a táncot választottam hivatásul. Tévedtem. Az emberi viselkedés tudományait is lehet a gonosz szolgálatába állítani. Ellenállhatatlanul csordul ki a könny a filmipar tucattermékeinek csúcsjeleneteinek láttán, sötét célok irányába sodor a tömeg felajzott energiája. Sokszor késő, mire észbe kapunk: ügyesen játszva ösztöneink védtelen billentyűzetén megcsaltak, átvertek, kihasználtak bennünket. Hideg fejjel, cinikusan.

– mondja a darabról a rendező.

A Budapest Tánciskolában évről évre koreografálási lehetőséget kapnak a diákok, így mire kikerülnek az intézményből, addigra már 10-20 produkciót is alkotnak. Talán ennek is köszönhető, hogy az utóbbi években egyre sikeresebb nemzetközi viszonylatban a hazai kortárstánc: Hód Adrienn, Molnár Csaba vagy Bakó Tamás óriási sikernek örvend szerte Európában.

A tánciskolában végzett koreográfusok a hazai elismerésekben sem szűkölködnek: az idei évi Lábán Rudolf-díjra nominált koreográfusok közül öten végeztek ebben az intézményben, a két nyertes produkció egyikét pedig a Budapest Tánciskolában végzett koreográfus (Molnár Csaba) jegyzi, ezen a darabon brazil alkotótársával, Marcio Canabarroval dolgozott.

Most az őket követő generáció munkáiba nézhet bele a közönség. A növendékek már felerészben külföldi diákok, akik a Budapest Tánciskola képzését választották a nagyvilág egyéb táncos képzései közül.

TÁNCOSOK, ALKOTÓK

Aisté ADOMAITYTE, Shiraz AMAR, BÁDER János, BAKOS Anett, BOKOR Felícia, CZÉDULÁS Hanga, Marina DONATONE, NÉMET Ildikó, NOVÁK Evelyn, Petra PECEK, Julija PECNIKAR, POLGÁR Judit, SZIVÓS Kata, SZOKOL Katalin, Ana TOT, Van TSZE FU, VÁGNER Orsolya, VARGA Dóra, ZHANG Mary – az előadóművészeti iskola jelenlegi tanulói.

Tanárok: HANDEL Edit, KOVÁTS Tibor, LEMESÁNSZKY Mónika, FARKAS Zoltán Batyu, Marco TORRICE, CSERI Péter, vendégtanáraink, valamint BAKÓ Tamás, Éva KARCZAG, MÉSZÁROS Máté, HORVÁTH Nóra, akik koreográfiai anyagokkal is segítették az előadókat.

Rendező: ANGELUS Iván

1 hozzászólás

1 hozzászólás

  1. Tokom Kivan

    2016-11-14 - 13:29

    Az emberi élet egyetlen értelmezhető megjelenési formája a test. Ebben a minőségében a test kizárólag a valóságot mutatja, a valóságot hordozza. Ezt az axiómát próbálja Angelus szorongással terhelni, etikai ítélet alá vonni. Következésképpen Angelus Iván vagy hülye vagy képmutató.

Hozzászólás

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Népszerűek

To Top