A 94 éves rendező, Clint Eastwood egy olyan bírósági thrillert készített, ahol az igazságszolgáltatás a túlélési ösztönnel csap össze – itt a The Guardian elemzésében Ryan Gilbey lső benyomásait olvashatjuk a Juror #2 című filmről.
Hogy mik vannak, ugye? Először is, behívnak esküdtnek, miközben a várandós feleséged bármelyik pillanatban megszülhet, mielőtt még te ítéletet hoznál. Aztán kiderül, hogy egyedül te tudod biztosan: a gyilkossággal vádolt vádlott ártatlan. Honnan vagy ilyen biztos benne? Mert te vagy a bűnös. Kis világ!
Ebben a helyzetben találja magát Justin – ugye egy kicsit hasonlít az „igazság” szóra? – a Juror #2 elején, amelyet Clint Eastwood rendezett, időnként száraz humorral fűszerezve.
Jonathan Abrams csavaros forgatókönyve olykor túladagolja az iróniát: a nyitójelenetben Justin felesége (Zoey Deutch) például bekötött szemmel áll, mint a Justitia szobor. Már abból sejthető, hogy Justin nem lesz teljesen makulátlan, amikor a felesége azt mondja neki: „Tökéletes vagy!”
Nicholas Hoult, akinek angyali külsejét az ördögi szemöldökrándítások árnyalják, tökéletes választás az egyszerű ember szerepére, akinek titkai egymásnak ellentmondó visszaemlékezésekben bontakoznak ki, mint egy mini Rashomon.
Justin egy éjszakai esőben vezetve elütött valamit, amit szarvasnak vélt – de csak most döbben rá, hogy egy nő volt, aki épp hazafelé tartott gyalog egy nyilvános veszekedés után a barátjával, azaz a vádlottal. Mielőtt kimondanád, hogy „Ellenvetés!”, Justin már a „gondatlanságból elkövetett gázolás” kifejezésre keres a Google-ben, és egy ügyvéd barátját (Kiefer Sutherland) is kikéri, aki egyenes választ ad neki: „Vége van!” Justin elsődleges célja, hogy úgy terelje az esküdttársait a felmentő ítélet felé, hogy közben magát ne keverje gyanúba.
A feszültség lassan épül, de a filmnek megvan a maga bája, különösen az esküdtszéki vitákban. Henry Fondának a Tizenkét dühös emberben sosem kellett szembenéznie a bűnügyi podcastok mérgező hatásával! Kissé különös, hogy a meggyilkolt áldozatot – akinek holttestét többször is látjuk vérbe fagyva egy patak partján – Eastwood lánya, Francesca játssza.
De kedves gesztus, hogy Toni Collette ügyészként úgy tűnik, mintha saját fiával küzdene meg, hiszen két évtizede épp Nicholas Hoult alakította a fiát az Egy fiúról című filmben.
A történet visszatérő helyszíne egy Rowdy’s Hideaway nevű bár – szép utalás Rowdy Yates-re, a szerepre, amely híressé tette Eastwoodot a Nyomkeresők tévésorozatban. Ha valóban ez lenne Eastwood utolsó filmje, amint azt egyes hírek rebesgetik, akkor a Juror #2 méltó lezárása lehetne a 94 éves rendező pályafutásának.
A Juror #2 november 1-től látható az amerikai mozikban.